Installation view from the exhibition at Magasin 3, Ai Weiwei & Serge Spitzer Ghost Gu Coming Down the Mountain, 2005 Red and white porcelain, 96 vases, 27 x 35 cm each. Courtesy Faurschou Foundation. Photo: Christian Saltas

Samtida konstscenen i Kina

Panelsamtal i samband med utställningen Ai Weiwei på Magasin 3

8.5 2012

Stockholm

Vad är unikt för den samtida kinesiska konstscenen? Vad gör den annorlunda från den västerländska? Relationen individen/kollektivet – går det att ”läsa” inom konsten? De personella resurserna som finns i samband med att man skapar konst i Kina – är det en styrka eller en svaghet? Kan konsten vara fri i en icke demokrati? Detta är några av de frågeställningar som panelen kommer diskutera.

Panel

Lars Nittve, museichef M+, Hong Kong
Jérôme Sans, frilansande curator, fd konsthallschef, Ullens Center for Contemporary Art, Peking
Uli Sigg, samlare av kinesisk samtidskonst