Fotografi av Annika Elisabeth von Hausswolff.

Annika Elisabeth von Hausswolff, Hey Buster! What Do You Know About Desire, 1995 © Annika Elisabeth von Hausswolff. Reprofoto: Prallan Allsten/Moderna Museet

Det nordiska miraklet

Om 1990-talets nordiska konstscen

19.11 2021

Stockholm

Möt några av de som under 1990-talet stod mitt i konsthändelsernas centrum. Välkommen till ett symposium med avstamp i utställningen ”Annika Elisabeth von Hausswolff – Alternativ sekretess”. Upptäck och fördjupa dig i den explosion av kreativitet och konstnärliga uttryck som kom till under 90-talet. Vad hände egentligen i konstvärlden under de här åren – och varför?

I början av 1990-talet klev en ny generation konstnärer fram i de nordiska länderna. Med grund i postmodernistiskt tänkande skapade de konst med helt nya teman och uttryck – och inte sällan var de kvinnor. Gensvaret från omvärlden blev stort, och tiden kom bland annat av den schweiziske curatorn och konstkritikern Hans Ulrich Orbrist att beskrivas som ett ”nordiskt mirakel”.

Möt två av de konstnärer som under den 1990-talet kom att ges självklara positioner på denna nya konstscen: Annika Elisabeth von Hausswolff, nu aktuell på Moderna Museet med utställningen ”Alternativ sekretess” och Elina Brotherus, som finns representerad på bland annat Centre Pompidou i Paris och Kiasma Museum of Contemporary art i Helsingfors.

Huvudtalare på symposiet är Jonas Ekeberg som i boken ”Postnordisk – Den nordiske kunstscenes vekst og fall 1976 – 2016” (2019) beskrivit händelseutvecklingen under det inflytelserika 1990-talet.

Medverkande

Elina Brotherus

Elina Brotherus är konstnär. Hon arbetar och lever i Helsingfors, Finland och Avallon, Frankrike. Brotherus har en MA degree i fotografi från the University of Art and Design, Helsinki, och en MSc i kemi från University of Helsinki. Hon började ställa ut internationellt 1997. Brotherus ingår i flera samlingar, Centre Pompidou, Paris, Kiasma Museum of Contemporary art, Helsingfors, Moderna Museet, Stockholm, Maxxi, Rom för att nämna några. Hon har erhållit en rad prestigefulla priser som Carte Blanche PMU, 2017 och the Finnish State Prize for Photography, 2008.

Jonas Ekeberg

Jonas Ekeberg är ursprungligen utbildad konstnär. Under tre decennier har han verkat som skribent, kritiker och curator. 2009-2013 och 2015-2020 var han redaktör för nättidskriften Kunstkritkk och har tidigare även varit redaktör för tidskrifterna Hyperfoto, Siksi och Billedkunst.
År 2000 var Ekeberg curator för Momentum – den Nordiska biennalen för samtidskonst, samma år grundade han även Oslo Kunsthall. 2002-2004 curator vid OCA, Office for Contemporary Art Norway (OCA) 2004-2009 direktör för Preus museum – det norska nationalmuseet för fotografi. Konstnärlig ledare för Fotografihuset. Verkar idag som fackansvarig för visuell konst vid Kulturrådet i Norge.

Annika Elisabeth von Hausswolff

Annika Elisabeth von Hausswolff debuterade i början av 1990-talet och studerade vid Akademin för fotografi vid Konstfack i Stockholm från 1991 till 1994 samt studerade vid Kungl. Konsthögskolan 1995 till 1996. Hon representerade Sverige vid den prestigefulla konstbiennalen i Venedig 1999. Från 2000-talets början har hon varit adjungerad professor i fotografi på Fotohögskolan och därefter på HDK-Valand Högskolan för konst och design vid Göteborgs universitet.

John Peter Nilsson

John Peter Nilsson är kommunikativ museistrateg på Moderna Museet. Mellan 2012 – 2016 var han chef på Moderna Museet Malmö. Tidigare har John Peter Nilsson varit chefredaktör för NU: The Nordic Art Review mellan 1999–2002 och Siksi: The Nordic Art Review mellan 1996–99. Mellan 1986–2004 skrev han konstkritik i Aftonbladet samt var verksam som frilanscurator, däribland för den nordiska paviljongen på Venedigbiennalen 1999 och utställningar i Aten, Siena, Wien och Duisburg med nordisk konst. På Moderna Museet i Stockholm och Malmö har han curerat ett flertal utställningar däribland Andy Warhol 1968 och Nils Dardel och den moderna tiden.

Anna Tellgren

Anna Tellgren är fil. dr och intendent för fotografi vid Moderna Museet. Hon har curerat en lång rad utställningar, däribland Lars Tunbjörk Vinter/Hem (2007), Moderna Museet Nu: Inta Ruka (2008), Skrivet i ljus – De första fotograferna (2017) och är curator för Annika Elisabeth von Hausswolff – Alternativ sekretess (2021). Hennes utställning Francesca Woodman. On Being an Angel (2015) har turnerat internationellt. Tellgren är också forskningsledare vid museet och hon var redaktör för Historieboken. Om Moderna Museet 1958–2008 (2008) och är Associate Editor för Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History.