Jawad Rhalib, When Arabs Danced (stillbild från film), 2018 © Jawad Rhalib

Filmklubben hösten 2019

Filmklubben är platsen för film och samtal på fredagskvällar. Efter filmvisningarna blir det samtal och diskussioner och du kan hänga kvar och ta något lättare att äta och dricka. Varmt välkommen!
Arthur Jafa, Stillbild av Hortense Spillers från Dreams are Colder than Death, 2013 Digital video (color; sound)

Datum, tid och biljett

Dreams are Colder than Death (2013)

Arthur Jafa
USA, 53 min

Datum: fredag 6 september 2019
Tid: kl 18–19.30
Plats: Biografen, plan 2
Språk: engelska
Pris: fri entré
Biljetter: ingen förhandsbokning

I samband med sista helgen för utställningen ”Arthur Jafa: en serie ytterst osannolika, men extraordinära överlämnanden (med Ming Smith, Frida Orupabo och Missylanyus)” visar Filmklubben Jafas film ”Dreams are Colder than Death” (2013). Anna Tellgren, Moderna Museets intendent för fotografi och curator till utställningen, introducerar filmen.

Kristoffer Svenberg, konstpedagog och konstnär medverkar i frågestund efter filmvisningen.

Filmbaren intill museets huvudentré är öppen innan filmvisningen med studentpris på öl. Välkommen!

Dreams are Colder than Death (2013)

Arthur Jafa
USA, 53 min

”Dreams are Colder than Death” är en experimentell dokumentär-/essäfilm som tar sitt avstamp i arvet efter Martin Luther Kings tal ”Jag har en dröm”, i en reflektion över fundamentala och angelägna frågor: Vad är konceptet bakom ”svarthet”? Vart kom det ifrån? Vad betyder det för svarta människor i Amerika idag?

Lyriska slowmotion-tagningar av svarta människor, för det mesta filmade utomhus, vävs samman med bilder av vatten och kosmologiska bilder av yttre rymden och med röster från några av samtidens starkaste tänkare inom ”black studies” och konstnärer inom ”black arts”. Röster som förenas i en kontemplation över svarthetens ontologi och dess relation till liv, död och idén om vad det är att vara människa i slaveriets efterbörd.

Om Arthur Jafa

Arthur Jafa, är konstnär, regissör och en prisbelönad filmfotograf. Hans arbete har utvidgat begreppet kring ”black cinema” genom att undersöka afrikan-amerikanska erfarenheter och förhållanden kring rasbegreppet i vardagslivet. Han har sagt: ”Jag vill skapa svart film med samma kraft, skönhet och alienation som svart musik har.”

Arthur Jafa föddes 1960 i Tupelo, Mississippi och bor i Los Angeles. Han har bland annat arbetat med Spike Lee i filmen ”Crooklyn”, med Stanley Kubrick i hans film ”Eyes Wide Shut” och Julie Dash i ”Daughters of the Dust”, den första film regisserad av en afrikan-amerikansk kvinna som fick distribution över hela USA. Jafa har också gjort musikvideor till Beyoncé, Solange och Jay-Z. Under Venedigbiennalen 2019 tilldelades Arthur Jafa Guldlejonet för bästa medverkande konstnär.

Läs mer om Arthur Jafa och utställningen som visas på Moderna Museet sommaren 2019: Arthur Jafa

Jawad Rhalib, When Arabs Danced (stillbild från film), 2018 © Jawad Rhalib

Datum, tid och biljett

When Arabs danced (2018)

Jawad Rhalib
Egypten/Belgien, 85 min

Datum: fredag 4 oktober 2019
Tid: kl 18–20
Plats: Biografen, plan 2
Språk: arabiska, franska och engelska med engelsk undertext
Pris: 120 kr
Biljetter: köp biljett

Filmen följs av en diskussion om den post-arabiska vårens identitet och kultur med Linda Mutawi och Gufran Al Nadaf. Heba Habib modererar samtalet. Hon är egyptisk journalist och skribent (Washington Post, Vice, om filmer etc.). Hon bor i Stockholm. Linda Mutawi är producent som nyligen producerade Tarek Sahles senaste film, ”The Nile Hilton Incident”. Gufran Al Nadaf är är ambassadör och leder det diplomatiska utbildningsprogrammet vid utrikesdepartementet.

I samarbete med CinemAfrica.

Filmbaren intill museets huvudentré är öppen innan filmvisningen med studentpris på öl. Välkommen!

When Arabs danced (2018)

Jawad Rhalib
Egypten/Belgien, 85 min

I arabvärlden pågår en ständig kulturkamp. Konservativa röster och nyfrälsta salafister, (muslimer som anser sig praktisera den sanna islam) försöker hävda att traditionen påbjuder patriarkat, censur och fördömelse av ickereligiös kultur. Men så har det inte alltid sett ut – andra röster har ständigt stått emot, skapat banbrytande konst och kultur, och iscensatt en annan, radikal definition av vad det innebär att vara arab och muslim.  I dokumentären möter vi några av dessa individer som fortsätter att arbeta för att kunna fortsätta uttrycka sig konstnärligt och ifrågasätter de normer som motverkar deras strävan.

Jawad Rhalib

Journalisten och dokumentärfilmaren Jawad Rhalib varvar arkivbilder från århundradets starkaste arabiska kulturröster med nytagna klipp om deras efterföljare idag, i samtal, under framträdanden och repetitioner. Jawad Rhalibs intressesfär är mänskliga rättigheter och i dokumentären ”When Arabs Danced” möter vi dansare och skådespelare i Egypten, Marocko, Iran och Belgien som innerligt berättar om kärleken till sin konst och om svårigheterna att få utöva den fritt. Med arkivbilder som stöd målar Rhalib upp bilden av en riklig scenkonsttradition och en kulturhistoria som riskerar att gå förlorad.

Datum, tid och biljett

District 9 (2009)

Neill Blomkamp
Sydafrika/Kanada, 112 min

Datum: fredag 18 oktober 2019
Tid: kl 18–20.30
Plats: Biografen, plan 2
Språk: engelska, svensk undertext
Pris: fri entré
Biljetter: ingen förhandsbokning

”District 9” visas av Filmklubben i samband med filmens 10-årsjubileum, och för sitt tematiska sammanhang med CUSS Groups installation i Mud Muses – en tirad om teknologi. Innan filmvisningen deltar Ravi Govender från CUSS Group i en diskussion med utställningens curator Lars Bang Larsen.

FILMBAREN är öppen i samband med filmvisning och diskussion. Studentpriser på öl.

District 9 (2009)

Neill Blomkamp
Sydafrika/Kanada, 112 min

Neill Blomkamps film ”District 9” (2009) innehåller dramatiska och underliga händelser i ett alternativt nära förflutet. 1982 har ett enormt rymdskepp anlänt och svävar ovanför Johannesburg som visar sig innehålla en million svältande utomjordingar. De placeras omedelbart i ett läger och människorna ger dem den nedsättande benämningen ”räkor”. Tjugo år efter deras ankomst, försöker en grupp av utomjordingarna att få rymdskeppet att fungera igen, men den sydafrikanska regeringen har andra planer för de segregerade besökarna.

Blomkamp’s montageliknande arbetssätt där han använder olika filmstilar – som inbegriper intervjuer, nyhetsklipp, övervakningsvideor – gör ”District 9” till en rå, social-kommenterande essä och en ”billig”, genremedveten science fiction film som blir till en allegori över (post-) Apartheid-eran i Sydafrika.

Neill Blomkamp

Neill Blomkamp föddes 1979 i Johannesburg. Han är filmregissör, producent, filmmanusförfattare och animatör. Blomkamp använder en dokumentär stil, med handhållen kamera I en cinéma vérité teknik, där han blandar naturalistiskt foto med fotorealistiska datorgenererade effekter. Hans filmer handlar ofta om rasism, främlingsfientlighet och social segregation. Han är mest känd för sin medverkan till manus och egen regi av den av kritiker väl mottagna science fiction-filmen “District 9”. Han bor I Vancouver, Kanada.

Jeannette Ehlers, How Do You Talk About Three Hundred Years in Four Minutes (stillbild från video) © Jeannette Ehlers

Datum, tid och biljett

How Do You Talk About Three Hundred Years in Four Minutes
En kväll med konstnären Jeannette Ehlers

Datum: fredag 22 november 2019
Tid: kl 18–20
Plats: Biografen, plan 2
Språk: engelska
Pris: fri entré
Biljetter: ingen förhandsbokning

Efter filmvisningarna blir det samtal mellan Benjamin Gerdes, lektor/vik. professor Kungl. Konsthögskolan, och konstnären Jeannette Ehlers.

Moderna Bar är öppen hela kvällen. Studentpriser på öl!

How Do You Talk About Three Hundred Years in Four Minutes (2009–2014)

Jeannette Ehlers kommer att presentera ett urval av korta videoverk som sträcker sig från 2009–2014. Hon visar ”How Do You Talk About Three Hundred Years in Four Minutes”, ”Whip it Good”, ”Black Bullets”, och ”Off the Pig”, samt ”Black Magic at the White House” och andra korta videor från utställningen ”Atlantic”, inför vilken Ehlers reste till tidigare danska territorier i nuvarande Ghana och Västindien. Jeannette Ehlers beskriver sitt arbete:

”Utifrån min egen dansk-västindiska bakgrund undersöker och bearbetar jag teman som rör den transatlantiska slavhandeln, som trots det dominerande kollektiva förtrycket fortfarande spelar en viktig roll i vårt samhälle. I mitt arbete tar jag på mig uppgiften att redovisa en personlig historia och att protestera mot förtryck och ofta okunniga attityder inför de problem som jag möter i den här delen av världen.”

Jeannette Ehlers

Jeannette Ehlers är en video-, foto-och performancekonstnär som bor och arbetar i Köpenhamn. Hon har skapat konstverk under många år som handlar om etnicitet och identitet, inspirerad av sin egen danska och karibiska bakgrund. Hennes verk kretsar kring stora och svåra frågor, såsom Danmarks roll som slavnation – en del av det danska kulturarvet – som ofta förbises i den allmänna historieskrivningen. Hon har ställt ut och medverkat i institutioner som Ford Foundation Gallery, NYC, ARoS Aarhus kunstmuseum, Århus, The Museum of Latin American Art, Los Angeles, The International Slavery Museum, Liverpool, The McKenna Museum of African American Art, New Orleans, Nikolaj Kunsthal, Köpenhamn och The Pérez Art Museum, Miami.

Hon arbetade nyligen tillsammans med konstnären La Vaughn Belle från Virgin Islands med projektet ”I am Queen Mary”, en storskalig offentlig skulptur av den historiska figuren Queen Mary – en kvinna från St Croix som var en av ledarna för det ökända arbetarupproret ”Fireburn” på samma ö. Skulpturen som installerades direkt framför det Västindiska Packhuset i Köpenhamn, har fått mycket internationell uppmärksamhet i pressen sedan avtäckningen i mars 2018, inklusive artiklar i BBC World News, New York Times och Le Monde.

Vincent Carelli, Peixe Pequeno (stillbild från film), 2010 © Vincent Carelli

Datum, tid och biljett

Vídeo nas Aldeias – ”Video i Byn”

Datum: fredag 29 november 2019
Tid: kl 18–20
Plats: Biografen, plan 2
Språk: nambikwara och guarani, engelsk undertext
Pris: fri entré
Biljetter: ingen förhandsbokning

Filmprogram i urval av Ana Carvalho, medarbetare och koordinator av projekt och film- och videoworkshops, och Vincent Carelli, grundare av Vídeo nas Aldeias, Brasilien:

”O Espirito da TV”  (1990) av Vincent Carelli, 18 min.
”Bicicletas de Nhanderu” (2011) av Coletivo Mbya Guarani de Cinema, 48 min.
”Peixe Pequeno” (2010) av Vincent Carelli, 4min.

Under filmvisningen, kommer Ana Carvalho kommentera verken som är ett urval från projektets arkiv.

Filmvisningen sker i samband med utställningen Mud Muses och följs av en diskussion mellan Ana Carvalho och Lars Bang Larsen, curator.

Efter filmvisning och diskussion är Moderna Bar öppen. Brasilianska drinkar och enklare mat finns att köpa, samt studentpriser på öl. Välkommen!

Vídeo nas Aldeias

Vídeo nas Aldelas – “Video i Byn”, som skapades 1986, fokuserar på kulturell handlingskraft och är en av de mest respekterade kulturprojekt som pågått över en längre tid i Brasilien. Genom att dela ut videokameror och relevant teknologi samt lära filmskapare att producera och sprida filmerna har Vídeo nas Aldeias uppmuntrat ursprungsbefolkning i Brasilien att definiera och skapa sin egen bildproduktion – vare sig det handlar om fiktion, dokumentär eller någon annan filmform.

Genom att träna filmskapare ur ursprungsbefolkningen att fokusera blicken på sin egen samhällsgrupp och sina egna omgivningar, har projektet hittat nya kommunikationskanaler mellan olika befolkningsgrupper och samtidigt bidragit till att bygga ”urprungshistoria” på egna villkor, bortom det antropologiska representationssättet.

O Esperito da TV – “TV:s själ”

”O Esperito da TV” börjar med att en kanot anländer med TV och VCR till Waiãpi- folkets byar, och dokumenterar känslor och tankar hos befolkningen när de för första gången ser sig själva och andra på TV-skärmen. De ser ett videoband där deras bychef för första gången åker till Brasilia för att tala med regeringen, nyhetsprogram och videor med andra ursprungsbefolkningar i Brasilien. Filmen visar Waiãpi- individers åsikter om bilders makt, folks olikheter och ursprungsbefolkningens gemensamma kamp mot federala representanter, guldgrävare, jägare och skogsavverkare.

Filmklubben

Filmen har haft en given plats på museet sedan första början. Redan vid öppnandet 1958 fanns Moderna Museets Filmklubb. Där visades allt från barnfilm till de senaste experimentella konstfilmerna.

Under 90- och 00-talen presenterade museet internationella konstnärer i serien Samtida Film och Video. Andra filmvisningar har ofta skett i anknytning till museets utställningar eller i samarbete med Kungl. Konsthögskolan, Filmform, Cinemateket, Tempo dokumentärfestival, CinemAfrica, Stockholms Feministiska Filmfestival med flera.

Filmklubben startade 2018 och visar filmer i gränslandet mellan konst- och dokumentärfilm, samt experimentfilmer. Ofta medverkar konstnären eller regissören i ett samtal efter filmen. Hösten 2019 samarbetar vi med Kungl. Konsthögskolan och CinemAfrica.

Tidigare program

Filmklubben våren 2019

Filmklubben hösten 2018

Filmklubben våren 2018

Filmklubbens redaktion

Lena Essling, intendent och Catrin Lundqvist, intendent.

Kontakt

filmklubben@modernamuseet.se

Mer om programmet