Arthur Jafa, Monster

Arthur Jafa, Monster, 1988 Gelatinsilverfotografi © Arthur Jafa. Courtesy konstnären och Gavin Brown’s enterprise, New York/Rome

Arthur Jafa

En serie ytterst osannolika, men extraordinära överlämnanden (med Ming Smith, Frida Orupabo och Missylanyus)

29.6 2019 – 8.9 2019

Stockholm

Angelägen, politisk och brännande aktuell – efter två decennier inom filmen kliver Arthur Jafa fram på konstscenen. Med sina laddade videoverk klär han av den amerikanska historien och undersöker förutsättningarna för en afrikan-amerikansk visuell kultur idag. Till utställningen har Jafa bjudit in fotografen Ming Smith och bildkonstnären Frida Orupabo, samt inkluderat material från Missylanyus Youtube-kanal, för att skapa en upplevelse i ljud och bild som är både politiskt reflekterande och visionär.

Arthur Jafas berättelser går långt tillbaka i amerikansk historia, till de spår som den transatlantiska slavhandeln har satt på kulturen och på människorna. ”Hur gör man svart film med samma kraft, skönhet och alienation som svart musik?” är ett mantra som, enligt Jafa, hela tiden funnits med i hans skapandeprocess.

Jafas konst skapas i nuet men med USA:s historia som fond. Genom film, fotografi och upphittat material undersöker han händelser i den afrikan-amerikanska historien. Utifrån sina egna kunskaper och med referenser till andra konstnärer, författare och forskare, som exempelvis John Akomfrah, Toni Morrison och Fred Moten, gör Jafa nya och utmanande tolkningar av dagens samhälle.

”Monster” (1988) är ett av flera självporträtt i utställningen som visar på Jafas intresse för att undersöka hur en vit blick dominerar produktionen av fotografi och film. Spelar det egentligen någon roll om en svart person befinner sig bakom kameran när själva kameran fungerar som ett verktyg för den vita blicken?

Video: Arthur Jafa berättar om utställningen

Arthur Jafa berättar om utställningen, om svart estetik och svart kulturs påverkan på den västerländska kulturen under 1900- och 2000-talet. Jafa ger också en introduktion till fotografen Ming Smith, bildkonstnären Frida Orupabo och Missylanyus Youtube-kanal, som han bjudit in till att ställa ut tillsammans med honom.

Arthur Jafa lever och verkar i Los Angeles

Arthur Jafa föddes 1960 i Tupelo i Mississippi och bor idag i Los Angeles. Efter att ha utbildat sig till arkitekt påbörjade Jafa en karriär som filmare. Han har bland annat arbetat med Spike Lee i filmen ”Crooklyn”, med Stanley Kubrick i hans film ”Eyes Wide Shut” och Julie Dash i ”Daughters of the Dust”, den första film regisserad av en afrikan-amerikansk kvinna som fick distribution över hela USA. Jafa har också gjort musikvideor till Solange, Kanye West och Jay-Z. Under Venedigbiennalen 2019 tilldelades Arthur Jafa Guldlejonet för bästa medverkande konstnär.

Arthur Jafa, Mix 1 – 4_constantly evolving, 2017 Videoinstallation © Arthur Jafa. Courtesy the artist and Gavin Brown’s enterprise, New York/Rome.

En mix av skapat och upphittat rörligt material

Centralt i utställningen kan du se videoverket ”Mix 1–4_constantly evolving” (2017) som består av fyra olika videofilmer. Jafa ser dessa filmer som ”mixar” i ständigt nya faser där han lägger till och utvecklar verket inför att det visas på en ny plats. De innehåller både skapat och upphittat rörligt material, som konstnären samplat och mixat ihop. Bildmaterialet har sedan redigerats samman med ljudspår.

Till varje mix hör ett urval av olika typer av ljud, som justerats ihop med bilderna. Musik ur många genrer ingår, allt från Aretha Franklins soul och gitarristen och P-funk-medlemmen Eddie Hazels riff till jazzpianisten och harpisten Alice Coltranes kompositioner. I ”Mix” har Jafa bland annat inkorporerat material från en Youtube-kanal av Missylanyus, som han hittade av en slump när han lyssnade på musik. Jafa har även inkluderat material från Frida Orupabos Instagram @nemiepeba i detta verk.

Övriga medverkande konstnärer i utställningen

Ming Smith

Fotografen Ming Smith är född i Detroit, Michigan och verksam sedan början på 1970-talet. Hennes fotografier ingår i flera amerikanska museisamlingar. Hon var medlem av Kamoinge Workshop, en sammanslutning av afrikan-amerikanska fotografer. Informella, uttrycksfulla porträtt av kulturpersonligheter är några av hennes mest kända bilder, från dansaren och koreografen Alvin Ailey till sångerskan och kompositören Nina Simone.

Mjuka, måleriska gatubilder från hemstaden New York är andra återkommande motiv hos Smith. Tidigt arbetade hon med svåra och svaga ljusförhållanden och skapade bilderna under framkallningen, genom att experimentera med olika processer och tonbad. Till utställningen har Arthur Jafa valt ut ett tjugotal av hennes fotografier i både färg och svartvitt, som spänner från tidigt 1970-tal fram till slutet av 1990-talet. De har känt varandra länge. Bland Jafas egna verk finns ett antal fotografier av jazzmusiker, där målet är att fånga energin, rörelsen och rytmen i kropparna som rör sig och spelar. Bilderna är en hommage till Ming Smiths fotografiska stil.

Läs mer om Ming Smith i Arthur Jafas text från katalogen: Några ytterst preliminära tankar om Frida Orupabos, Missylanyus och Ming Smiths verk

Frida Orupabo

Bildkonstnären Frida Orupabo är född 1986 och lever och verkar i Oslo. Hon är utbildad sociolog och har under de senaste åren utvecklat en konstnärlig praktik där hon arbetar med digitala collage, som hon sprider genom sitt Instagram-flöde @nemiepeba. Råmaterialet är hämtat från ett stort antal digitala arkiv med både historiska och samtida bilder, som hon sedan sätter samman till nya kombinationer. Verken har kopplingar både till hennes personliga historia och en kollektiv berättelse.

Orupabo beskriver plattformen som en virtuell plats där hon kan utmana och dekonstruera den vita blicken. Hon manipulerar, dissekerar, vrider och vänder på människokroppen i collagen. Verken uttrycker smärta och maktlöshet, men också styrka och motstånd mot stereotyper och objektifiering. I utställningen finns ett urval tredimensionella fotografier i form av urklippta figurer.

Arthur Jafa har inkluderat material från Orupabos Instagram i sina videoverk. De ställde också ut tillsammans i utställningen ”Medicine for a Nightmare” under våren 2019 på Kunstnernes Hus i Oslo och medverkar båda i den 58:e konstbiennalen i Venedig 2019.

Läs mer om Frida Orupabo i Arthur Jafas text från katalogen: Några ytterst preliminära tankar om Frida Orupabos, Missylanyus och Ming Smiths verk

Curator för utställningen på Moderna Museet: Anna Tellgren
Curatorer är Amira Gad och Hans Ulrich Obrist. Utställningen presenteras i samarbete med Serpentine Galleries.

Entrépriser

Entrépris: 150 kr
Reducerat pris: 120 kr (gäller för studenter och pensionärer)

Alltid fri entré för alla under 19 år och Moderna Museets Vänner.

Besöksinformation

Utställningen innehåller starka bilder av våld. För mer information fråga gärna en av värdarna vid ditt besök.

Guidade visningar

Curatorvisning

Lördag 29 juni kl 14, med Camilla Carlberg, avdelningschef Förmedling
Tisdag 3 september kl 17.30, med Anna Tellgren, curator

Guidade visningar på olika språk

Guidade visningar på svenska, engelska och fler språk ges regelbundet. Alla visningar och hela programmet till utställningen finns i kalendern: kalender Arthur Jafa

Boka en guidad visning

Föreläsning

Fredag 28 juni 2019, kl 17.30

Hör en av utställningens curatorer Amira Gad, från Serpentine Galleries i London, berätta om Arthur Jafas konstnärskap. På engelska.

Läs mer: Curator Amira Gad om Arthur Jafa

Katalog

Utställningskatalog finns att köpa i Butiken på museet.

Utställningen visas på plan 4

Karta över Moderna Museet

Bilder

Installationsbild ”Arthur Jafa: en serie ytterst osannolika, men extraordinära överlämnanden (med Ming Smith, Frida Orupabo och Missylanyus)”, Moderna Museet i Stockholm, 2019 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Arthur Jafa, Micah, 2017 Digital C-print © Arthur Jafa. Courtesy the artist and Gavin Brown’s enterprise, New York/Rome.
Installationsbild ”Arthur Jafa: en serie ytterst osannolika, men extraordinära överlämnanden (med Ming Smith, Frida Orupabo och Missylanyus)”, Moderna Museet i Stockholm, 2019 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Arthur Jafa, Mickey Mouse was a Scorpio, 2016 Wallpaper © Arthur Jafa. Courtesy the artist and Gavin Brown’s enterprise, New York/Rome.

Mer om utställningen