Harun Farocki. Foto: Markus J. Feger

Harun Farocki

Film och samtal

10.2 2013

Stockholm

Moderna Museet i Stockholm hälsar Harun Farocki varmt välkommen för filmvisningar och samtal. Harun Farocki kommer att visa ett urval av sina filmer och delta i en paneldiskussion om sitt konstnärskap.

Harun Farocki är en av Tysklands viktigaste filmskapare och mediekonstnärer. Han undersöker hur fotografiska och rörliga bilder konstrueras och i vilka syften de används, och har sedan 1960-talets mitt omdanat formen för den så kallade filmessän. Med avstamp i en specifik problemställning, som individens utsatthet i konsumtionssamhället eller kriget, tar filmerna ofta en poetisk vändning och lämnar frågan öppen snarare än att gå i polemik.

Filmvisningen på Moderna Museet fokuserar på två återkommande teman för Farockis konst; arbete och krigshandelns teknologier, som i sin tur väcker frågor om politik, krigföring, maktstrukturer och social samlevnad. Harun Farocki sätter ljuset på olika konsultstrategier och förberedelser inför en given situation, genom datorsimulering, kurser eller affärsrådgivning. Ur ett skenbart passivt och registrerande perspektiv – utan egna kommentarer, intervjuer eller ljudspår – visar Farocki oss en osminkad bild av militärföretagens arbetsprocesser.

Harun Farocki är född 1944 i Tjeckien. Han lever och verkar i Berlin.

Program

11.30
Serious Games I-IV, 2010 (45 min)

Serious Games I–IV är sammanställt av fyra separata videoinstallationer: I: Watson is Down (2010), II: Three Dead (2010), III: Immersion (2009), and IV: A Sun with No Shadow (2010). Verket visar hur videospelsteknologi förhåller sig till militär teknologi, där det har sitt ursprung. Verket ställer verkliga krigsövningar sida vid sida med virtuella återskapanden för att undersöka de grundläggande kopplingarna mellan teknologi, politik och våld. (www.moma.org)

12.15
Workers Leaving the Factory, 1995 (37 min)

Workers Leaving the Factory – var namnet på den första film som någonsin visades för en publik. Under 45 sekunder, beskriver denna sekvens – som fortfarande finns tillgänglig – arbetare vid den fabrik för foto- och filmproduktion i Lyon som ägdes av bröderna Louis och August Lumière. Arbetarna skyndar sig, i täta klungor ut genom skuggan av fabriksgrindarna till eftermiddagssolens sken. Bara här, när de lämnar fabriken, är arbetarna synliga som en social grupp. Men vart är de på väg? Till ett möte? Till barrikaderna? Eller bara på väg hem? Dessa frågor har uppehållit generationer av dokumentärfilmare. Platsen framför fabriksgrinden har alltid betraktats som en scen för konflikter. Dessutom har denna filmsekvens blivit det narrativa filmmediets ikon inom filmhistorien.

I Harun Farockis dokumentära essä med samma titel, undersöker han denna scen genom att titta på filmhistorien. Resultatet är en fascinerande filmografisk analys inom själva filmografin, men ett omfång från Chaplins Modern Times till Fritz Langs Metropolis och Pier Paolo Pasolinis Accattone!. Farockis film visar att bröderna Lumières sekvens redan i sig bär med sig ett förutsebart frö av social utveckling; det eventuella försvinnandet av denna form av industriellt arbete. (Klaus Gronenborn, Hildesheimer Allgemeine Zeitung, November 21, 1995)

13.00
In Comparison, 2009 (61 min)

Tegelstenar är ett fundament som har genklang i samhället. Tegelstenar är lager av lera som precis som grammofonskivor låter, bortsett från att de är alltför tjocka för att ljuda. Som grammofonskivor dyker tegelstenarna upp i serier, men ingen tegelsten är den andra lik – inte bara ännu en sten i muren. Tegelstenar skapar utrymmen, skapar sociala relationer och bevarar kunskap om sociala strukturer. De genljuder på ett sätt som avslöjar om de är tillräckligt bra eller inte. Tegelstenar formar den grundläggande klangen i våra samhällen, men vi har inte lärt oss att lyssna på dem. Genom olika traditioner av tegelstensproduktion får Farockis film våra ögon och öron att jämföra dem, men utan inbördes tävlan och utan kulturkrockar. Farocki visar oss olika platser för tegelstensproduktion med deras olika färger, rörelser och ljud. Tegelsten som brinner, bärandet av tegelstenar, mureri, tegelsten på tegelsten, och inga sidokommentarer. 20 inbördes benämningar inom 60 minuter berättar något om tidsligheten i arbetsprocessen. Filmen visar oss att vissa produktionssätt kräver sin egen löptid och att kulturer har olika uppfattning om idén om vad tid innebär när det gäller en tegelsten. (Ute Holl)

14.00
Paus 

15.00
A New Product, 2012 (35 min)

A New Product, 2012

Stillbild från A New Product, 2012
© Harun Farocki 2012

Under ett års tid deltog Harun Farocki i företaget Quickborner Team’s möten, ett affärsrådgivningsföretag i Hamburg, medan de utvecklade en ny konsultprodukt. QT specialiserar sig I organisationsbyggnadsplanering och fastighetsförvaltande (vilket avser arbetsplatsens design, kontor och sociala mötesplatser) med målet att optimera affärsprocesserna och organisationsstrukturerna. Farocki filmade både QT’s interna möten och deras klientmöten. Dokumentationen gjordes I nära samarbete med de anställda vid QT. Filmen fokuserar på framtida beräkningar kring kommersiell rådgivning i orostider, där rådgivningen själv undersöker de procedurer av beslutsfattande som konstituerar kollektiv branding. (www.k-punk.abstractdynamics.org)

15.45
Samtal

Harun Farocki i samtal med Stefan Jonsson, professor i etnicitet, Linköpings universitet, och Nina Möntmann, professor i konstteori och idéhistoria, Kungliga Konsthögskolan.