Fotomontage på vit/grön tidskrift och Françoise Vergès.

Le Surréalisme au service de la revolution, no. 4, 1931. Till höger: Françoise Vergès

Françoise Vergès

Om kolonialism, fascism, surrealism

6.5 2025

Stockholm

Många surrealister tog under 1920- och 1930-talen ställning mot kolonialismens och fascismens utbredning. Hör den politiska teoretikern Françoise Vergès i en föreläsning om de tidiga surrealisternas antikoloniala position. Föreläsningen hålls i anslutning till utställningen ”Den underjordiska himlen – Surrealism i Moderna Museets samling”.

Françoise Vergès tar avstamp i Rifkriget (Marocko, 1921–1926), där ursprungsbefolkningen kämpade för att etablera en republik innan de brutalt slogs ner av spanska och franska trupper ledda av Francisco Franco och Philippe Pétain. 1931 arrangerades ”Exposition coloniale internationale” på Palais de la Porte Dorée i Paris som visade upp fördelar med kolonialismens utbredning. Samtidigt pågick en antikolonial och antirasistisk motutställning i staden, ”La verité sur les colonies”, med bidrag av bland andra surrealisterna André Breton, Paul Éluard och Louis Arago, om övergreppen och förtrycket i det franska kolonialimperiet. I dag har Palais de la Porte Dorée, ironiskt nog, omvandlats till ett museum över migrationens historia.

Genom att citera surrealister och analysera kolonialismens och fascismens samverkan ger Françoise Vergès föreläsning en djupare förståelse för de historiska strukturer och skeenden som fortsätter att påverka vår samtid.

Françoise Vergès

Françoise Vergès (Reunion Island/Frankrike) är en parisbaserad politisk teoretiker, antirasistisk feministisk aktivist, oberoende curator och pedagog. Vergès är för närvarande Senior Fellow Researcher vid Sarah Parker Remond Centre for the Study of Race and Racialization, University College, London (UK) och innehar 2025 Banister Fletcher Fellowship för sitt projekt ”Imagining the Post-Museum”.

Nyligen utgivna publikationer: ”Making the World Clean. Wasted Lives, Wasted Environment and Racial Capitalism” (2024), ”A Program of Absolute Disorder. Decolonizing the Museum” (2024), ”A Feminist Theory of Violence” (2022), ”A Decolonial Feminism” (2021), ”Resolutely Black, Conversations with Aimé Césaire” (2019).

Abdelkrim rejetant les Espagnols, en 1921, bataille d'Anoual, lors de la guerre du Rif. (Archives nationales d'Outre-Mer)

Kalender

Fotomontage på vit/grön tidskrift och Françoise Vergès.
  • Föreläsning
  • På engelska

Françoise Vergès