Hall of Femmes: Design Talks Barbara Kruger, Cindy Gallop, Ruth Ansel, Ann-Sofie Back, Jennifer Daniel, Lucy McRae, Penny Martin, Susanne Ljung och Janet Froelich.

Hall of Femmes: Design Talks

16.5 2013 – 17.5 2013

Stockholm

En tvådagarsfestival på Moderna Museet där den internationella design, mode- och magasinsvärldens absoluta toppskikt möts: Ruth Ansel, Janet Froelich, Lucy McRae, Cindy Gallop, Penny Martin, Jennifer Daniel, Barbara Kruger, Vuokko Nurmesniemi, Ann-Sofi Back och Susanne Ljung.

Designprojektet Hall of Femmes, i samarbete med Moderna Museet, arrangerar Design Talks 2013 – en festival där designvärldens största kreativa talanger möts. Under två dagar fungerar Design Talks som en inspirerande plattform för möten och samtal om framtidens designscen och tillbakablickar på långa karriärer. Många av de inbjudna föreläsarna har livslång erfarenhet av den internationella designbranschen, de har varit nyskapande, radikala, utmanat rådande normer och starkt bidragit till designyrkets utveckling. Det är första gången som en mötesplats för hela designbranschen av den här kalibern arrangeras i Sverige.

– För oss har mötena med dessa designstjärnor inom Hall of Femmes-projektet förändrat vårt sätt att se på världen och vi vill att även andra ska få ta del av dessa förebilder. Därför skapade vi Design Talks och vi har kämpat stenhårt för att få hit världens bästa designers, säger Angela Tillman Sperandio och Samira Bouabana, grundare av Hall of Femmes och Design Talks.

Medverkande

Ruth Ansel

Art directorn som gjorde succé på Moderna Museet i Hall of Femmes regi redan 2009 är tillbaka. Nu kommer en ny chans att höra henne berätta om sin 50-åriga erfarenhet som första kvinnliga AD på Harper’s Bazaar, The New York Times Magazine och Vanity Fair.

Janet Froelich

Under sina 20-tal år på The New York Times Magazine blev Janet Froelich en av världens mest prisbelönta creative directors. Numera jobbar hon på Real Simple, en tidning med över två miljoner prenumeranter.

Lucy McRae

Lucy McRae är den före detta elitidrottaren och ballerinan som arbetar i gränslandet mellan konst, arkitektur, mode och teknologi med den mänskliga kroppen som utgångspunkt. Som världens första och enda »body architect« (en titel hon själv uppfann i samband med en anställningsintervju) förvränger och förnyar hon kroppens konturer och funktioner, uppfinner nya anatomiska uttryck och utforskar hur framtidens kropp och klädesplagg skulle kunna fungera.

Bland hennes arbeten finns en dräkt med inplanterat gräs som långsamt växer, en klänning med sensorer som projicerar ut bärarens känslor i världen och hon har i samarbete med en biolog från Harvard tagit fram en parfym som sväljs som en kapsel och vars doft sedan utsöndras genom kroppens porer. Med hjälp av 40 liter glycerin, pumpar och 1,2 km plastslang byggde Lucy McRae även Robyns dräkt i videon till Indestructible, samt skapade den dekonstruerade kreationen på omslaget till Robyns album Body Talk.

Lucy, som är född i Australien, är utbildad inredningsarkitekt på RMIT University i Melbourne och har bland annat arbetat på Philips Design. Hon har även samarbetat med fotografen Nick Knight och SHOWstudio samt ställt ut på Centre Pompidou och Palais de Tokyo i Paris.

Cindy Gallop

Cindy Gallop har beskrivits som en renässanskvinna; marknadsföringssnille, entrepenör, affärskonsult och en brinnande feminist. Hon är känd som en inspirerande talare med sina föreläsningar om reklam, marknadsföring och framtidsanalys. Hon diskuterar ämnen som socialt ansvar integrerat i framgångsrik affärsverksamhet, reklambranschens framtid och nytänkande projekt med målet att förbättra världen.

Cindy Gallop påbörjade en framgångsrik reklamkarriär i London under 80-talet på byrån BBH, där hon ansvarade för globala konton som Coca-Cola, Ray Ban och Polaroid. Hon startade sedan upp BBHs kontor i Singapore och vidare BBH New York. Sedan 2005 arbetar hon som konsult, coach och entreprenör inom branding och marknadsföring.

Cindy Gallop gjorde ett av 2009 års mest omtalade TED Talks när hon presenterade sitt nyskapande projekt MakeLoveNotPornm, grundat med syftet att krossa de myter omkring sex som skapas av pornografi. Hennes andra nätbaserade projekt IfWeRanTheWorld, utforskar vad som enligt henne är en av världens bästa naturliga tillgångar: goda avsikter. Mötesplatsen har utvecklats till en plattform för utbyten av små insatser, »microactions«, som både människor och företag kan göra för att i längden förbättra världen.

2003 röstades Cindy Gallop fram till Advertising Woman of the Year.

Penny Martin

Penny Martin är sedan 2010 chefredaktör för modemagasinet The Gentlewoman. Hon har tidigare varit ansvarig för modefotografen Nick Knights webbprojekt Showstudio.com 2001–2007. Penny Martin har även ett förflutet som curator för flera större utställningar om mode och design och har medverkat i tidningar som Fantastic Man (The Gentlewomans syskontidning), W och The Independent.

The Gentlewoman har gjort sig känt som ett intelligent modemagasin som med initierade intervjuer alltid visar att man intresserar sig inte enbart för modet, utan i lika hög grad för kvinnorna som bär kläderna. Penny Martin beskriver sin vision för The Gentlewoman som ett magasin där man vill lyfta fram »smak, stil, intelligens och vänlighet – de fantastiska egenskaper som så många av dagens kvinnor besitter men sällan får en chans att visa upp i dagens tidningar.«

Jennifer Daniel

»One week I’ll art direct a feature, the next I’ll draw naked people for the cover.«

Jennifer Daniel är Graphics Director på Bloomberg Businessweek det smarta veckomagasinet som med sitt självsäkra uttryck och omfattande grafikjobb bildat skola för varenda tidningsredaktion de senaste åren. Deras slagkraftiga omslag är amerikansk tidningsformgivning när det är som bäst. Ända sedan BBWs creative director Richard Turley kontaktade henne med orden JENNIFER DANIEL YOU ARE CRAZY AND I AM GOING TO CALL YOU RIGHT NOW har hon med hjälp av kartor, diagram och statistik skapat ett effektivt och innehållsdrivet berättande som blivit något av tidningens kännetecken. Hon beskriver sitt arbete som lika delar journalistik och design och hennes metod har till och med fått ett eget namn: »Jenniferizing.«

Förutom att vara grafiskt stilbildande på en av världens mest efterapade tidningar är Jennifer en av de roligaste personer vi stött på i branschen – som en designvärldens svar på Lena Dunham.

Barbara Kruger

»I try to make my work about how we are to one another.«

Barbara Kruger är en av världens mest hyllade konstnärer. Hon inledde sin yrkesbana som designer på tidningen Mademoiselle och har i sitt konstnärskap använt sig av de verktyg hon lärde sig som formgivare på Condé Nast. Barbara Kruger använder sig av massmediala bilder som hon textsätter med slogans, klichéer och aforismer. Alla verk kretsar kring hennes favoritämnen »power, control, love, money, death, pleasure and pain.«

Hall of Femmes är mäkta stolta att välkomna Barbara Kruger till Design Talks för ett exklusivt samtal på scenen om sitt konstnärskap som idag känns mer aktuellt än någonsin.

Ann-Sofi Back

Ann-Sofie Back har beskrivits som modevärldens bad boy och har banat vägen för konceptuellt mode både i Sverige och internationellt. Som en av branschens mest frispråkiga och respekterade designers ifrågasätter och förgör hon ständigt modekonventionerna i sina kreationer.

Ann-Sofie Backs intelligenta och ofta provocerande uttryck har vunnit hennes olika utmärkelser såsom Guldknappen och bästa designer av år 2004 vid svenska ELLE Awards.

Hon arbetar nu deltid för märket Cheap Monday och deltid i sin egna ateljé.

Susanne Ljung

Susanne Ljung är en av Sveriges mest kompetenta journalister. En tvärdisciplinär och språkligt exakt berättare som har guidat Sverige genom musik, resor, film och mode via landets största medier i över två decennier.

Som skribent på bland annat Expressen, chefredaktör för Damernas Värld och nu som programledare för Stil i P1 har hon alltid tagit populärkulturens olika uttryck på största allvar och förmedlat kunskap och känsla i alla ämnen hon berör. Som programledare för Stil har hon tillsammans med redaktionen förnyat och förädlat modejournalistiken och satt den i ett samhällsperspektiv.

Vi är stolta att presentera Susanne Ljung som moderator och samtalsledare för fredagens program, där hon kommer att leda Q&As och diskussioner med talarna.

Vuokko Nurmesniemi

Vuokko Nurmesniemi är textildesignern som förnyade synen på mode redan på 50-talet då hon skapade Marimekkos starka, grafiska mönster, som gav genklang i hela världen när Jackie Kennedy bar en av Vuokkos klänningar på omslaget till amerikanska Sports Illustrated år 1960.

Vuokko Nurmesniemi är fortfarande en av Finlands största modeikoner – idag är hon aktiv med sitt eget klädmärke Vuokko. Hon har varit en pionjär under hela sin karriär och modeskapare som Yohi Yamamoto och Issey Miyake ser henne som deras främsta förebild.

Kontakt

Karin Malmquist, intendent, Moderna Museet

Elin Trogen, Hall of Femmes

Mer om programmet