De stora figurmålningarna, nr 5, Nyckeln till hittills-varande arbete,  grupp III, serie WU/Rosen

Hilma af Klint, De stora figurmålningarna, nr 5, Nyckeln till hittills-varande arbete, grupp III, serie WU/Rosen, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Moderna Museet, Albin Dahlström

Early Abstraction and the Image of Spirituality

Symposium om Hilma af Klint

19.4 2013

Moderna Museet har bjudit in curatorer och forskare för att föreläsa om olika aspekter av Hilma af Klint och den abstrakta traditionen.

Datum: 19 april 2013
Tid: kl 13–18
Plats: Auditoriet, plan 2
Språk: engelska
Pris: fri entré, ingen förbokning

Under våren 2013 visar Moderna Museet den retrospektiva utställningen Hilma af Klint – Abstrakt pionjär. Hilma af Klint (1862–1944) efterlämnade mer än 1000 målningar, akvareller och skisser. Hon ställde ut sina tidiga, föreställande målningar, men de abstrakta verken visades aldrig för en publik under hennes livstid.

13.00 Daniel Birnbaum hälsar välkommen
13.10 Jan von Bonsdorff: Introduktion
13.30 Leah Dickerman: On the exhibition Inventing Abstraction, 1910-1925 at The Museum of Modern Art i New York
14.30 Kaffe
15.00 Margareta Tillberg: Abstract Art: Making the Incomprehensible Visible
15.45 Dan Karlholm: Art History and Anachrony: The Case of Hilma af Klint
16.30 Ylva Hillström visar utställningen
17.30 Bar

Talare

Daniel Birnbaum är överintendent på Moderna Museet

Jan von Bonsdorff är professor i Konstvetenskap vid Uppsala universitet och ledamot av Kungl. Vitterhetsakademien.

Leah Dickerman är curator vid Måleri- och skulpturavdelningen vid Museum of Modern Art i New York. Dickerman har organiserat en rad utställningar, bland annat Inventing Abstraction, 1910-1925 (2012-2013), Diego Rivera: Murals for the Museum of Modern Art (2011-2012), Bauhaus: Workshops for Modernity (2009-2010), Dada (2005-2006), och Aleksandr Rodchenko (1998). Hennes forskning om det historiska avantgardet har publicerats i ett stort antal publikationer, och hon har varit med i redaktionen för tidskriften October sedan 2001.

Ylva Hillström är intendent på förmedlingsavdelningen på Moderna Museet.

Dan Karlholm är professor i Konstvetenskap vid Södertörns högskola. Karlholms forskning kretsar kring historiografi, inklusive konsthistorieämnets historia och teori i Sverige, Tyskland och i allmänhet, samt museologi och visuell kultur. Bland hans publikationer finns Art of Illusion: The Representational of Art History in Ninteenth-Century Germany and Beyond (2004, 2:a uppl 2006). Han är redaktör för Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History.

Margareta Tillberg är docent i designens och konstens teori och kulturhistoria vid Linnéuniversitetet. Sedan 2012 är hon också forskare vid Centre for Baltic and East European Studies (CBEES) vid Södertörns högskola. 2003 publicerade hon sin doktorsavhandling Coloured Universe and the Russian Avant-garde. M.V. Matiushin on colour vision in Stalin’s Russia, 1932.

Ur Ett arbete över blommor, mossor och lavar
Hilma af Klint, Ur Ett arbete över blommor, mossor och lavar, 1919 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Moderna Museet, Albin Dahlström