How to make it on the international jazzscene

Stockholm 10 juni 2010 kl 11-17

Plats: Auditoriet, fri entré

Stockholm Jazzfestival bjuder härmed in dig till en dag med tema ”How to make it on the international jazzscene” med bland andra John Murph, musikjournalist och Burkhard Hopper från B.H. Hopper Management i London.

Den svenska marknaden för jazzmusiker är liten. Ett sätt att öka sina möjligheter att komma ut och spela är att arbeta internationellt. Under dagen får deltagarna råd och en inblick i hur man går tillväga för att lansera sig internationellt. Många svenska musiker är idag till stor del verksamma internationellt, man behöver inte vara en världsstjärna från början för att hitta ut på den internationella arbetsmarknaden.

John Murph är en Washington DC-baserad musikjournalist – ett av de tunga namnen i USA när det gäller jazz. Han skriver för magasin som JazzTimes, Down Beat JazzWise och Vibe Magazines och dagstidningarna Washington Post och Washington City Papers. Han leder även ett radioprogram. Han kommer att berätta om vad som krävs för att fånga han uppmärksamhet från hans perspektiv som internationell skribent. Han berättar även om grupper som han följt och hur de har lyckats från att ha varit okända men intressanta.

Burkhard Hopper har framgångsrikt lanserat E.S.T. internationellt. Han är även internationell agent för Viktoria Tolstoy och Ulf Wakenius. Han berättar bl a om vad som krävs för att få en manager och komma med i en agentur.

Tid: 10 juni 11.00-17.00
Plats: Moderna Museet, Auditoriet.

Anmälan sker senast 6 juni till Clara Déry på mejl clara.dery@gmail.com

Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller. Seminariet är gratis och alla som deltar får rabatterat inträde på jazzfestivalen (430 kr) och rabatterat festivalpass (1150kr).

Dagen arrangeras av Fasching i samarbete med Musikalliansen och Mer jazz i Sverige.

Varmt välkomna!