John Cage. Foto: Nino Monastra

John Cage Special!

Musik, performance och samtal

2.9 2012 – 9.9 2012

Stockholm

I år är det 100 år sedan konstnären John Cage föddes. Med anledning av det arrangerar Moderna Museet och Arkitekturmuseet musik, performance och samtal i samarbete med Fylkingen och EMS.

John Cage var en av frontfigurerna inom efterkrigstidens avant-garde och verkade som kompositör, konceptkonstnär, musikteoretiker och författare. Tillsammans med Merce Cunningham, blev han central i utvecklingen av den moderna dansen. John Cage räknas som en av de mest inflytelserika amerikanska kompositörerna under 1900-talet.

New York kväll på Moderna Museet, 1964

Händelserna är en del av programverksamheten i samband med Explosion. Måleri som handling, där John Cage är en av de representerade konstnärerna. Programmet äger framförallt rum i Bucky Dome, en byggnad som vi tror konstnären skulle ha uppskattat att framföra sina verk i, och inne i Moderna Museet, där vi vet att han tyckte om att vara.

De mytomspunna 5 New York kvällar med dans, konsert och happening arrangerades 1964, i Moderna Museet i samarbete med Fylkingen. Till Stockholm kom Merce Cunningham Dance Company tillsammans med John Cage, David Tudor, Yvonne Rainer, Robert Morris och Robert Rauschenberg. Vi är glada att det är konstnärer/medlemmar ur Fylkingen som är huvudarrangör av evenemangen. Det är fritt inträde till Bucky Dome!

Program

2 SEPTEMBER

Kl 15 I utställningen Moment – Double Bind Player
Eva Sidén, konsert med verk av John Cage och Eva Sidén. Biljett: Inträdesbiljett till museet.

kl 16-18.30 I Bucky Dome
Lars Gunnar Bodin
Utsagor, ca 15 min.
Performance, uruppförande av ny text- och ljudkomposition.
Lars Gunnar Bodin är kompositör, elektronmusikpionjär, poet, bildkonstnär och performanceartist.

Royal Live Electronics
Variations II, 1961 av John Cage
Royal Live-Electronics startade 2006 av Mattias Petersson vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Det är en elektronisk kammarmusik ensemble som ständigt arbetar med att utforska nya ljudterritorier. Ensemblen för dagen består av: Mats Erlandsson, Isak Edberg, David Granström, Marcus Pal och Jonas Kjellberg

Axelsson & Nilsson Duo
Ryoanji, (1983-1985) ca 30 min. av John Cage
Namnet, Ryoanji, är hämtat från det Zenbuddhistiska templet i Kyoto. A&N:s version vill åstadkomma något som liknar en ljudinstallation på en konstutställning, där verket låter sig påverkas intuitivt av sin omgivning och åhörare. Axelsson & Nilsson Duo bildades 1986 och består av trombonisten Ivo Nilsson och slagverkaren Jonny Axelsson.

5 SEPTEMBER

Kl 15 I utställningen Moment – Double Bind Player
Eva Sidén: Verk av John Cage och Eva Sidén. Biljett: Inträdesbiljett till museet.

Kl 16-18.30 i Bucky Dome. Fri entré. Programvärd Lars Gunnar Bodin ger en introduktion till John Cage och minns tillfällen från deras gemensamma konserter och samarbeten. Lars Gunnar Bodin är medlem av Fylkingen, kompositör, elektronmusikpionjär, poet, bildkonstnär och performanceartist.

Kristine Scholz/Mats Persson
Cartridge Music (1960) ca 30 min av John Cage
Detta stycke hade sitt uruppförande på Moderna Museet 1960 under en Fylkingen-konsert som John Cage var inbjuden till. Titeln ”Cartridge Music” kommer från att stycket är baserat på nålmikrofoner från skivspelare samt kontaktmikrofoner, kopplade till förstärkare. Ljuden som kommer ut är minimala, en del komplexa, andra enkla, som ljudet av rundgång, jordbrum, etc. För pianoduett fästes kontaktmikrofonerna på instrumentet.

Peter Söderberg/Erik Peters
ONE7, ca 30 min.
Preparerad gitarr och liveelektronik av John Cage ONE7 (1990/1992) ingår i en serie av kompositioner som utgör slutfasen i John Cages skapande. Dessa så kallade Number Pieces är alla betitlade efter antal medverkande. Det gemensamma för dem är att de har en tidsindelning med hjälp av “time brackets”, vilka anger ramar (i minuter och sekunder) för varje klangs inledning respektive avslutning. Musikern väljer själv när inom de angivna tidsintervallen musiken får klinga, och när tystnaden tar över.
Peter Söderberg och Erik Peters har samarbetat sedan 2009, med den ovanliga kombinationen av historiska knäppinstrument och live-elektronik.

5-6 SEPTEMBER

Kl 20 Dans på MDT (f.d. Moderna Dansteatern)
Eszter Salomon. Dance for Nothing. Salomon läser stycket Music Lecture on Nothing (1949) av John Cage och skapar koreografi simultant. Föreställningen är ca 40 minuter och följs av ett samtal med Eszter Salomon.

Biljetter: mdtsthlm.se Produktion: MDT

8 SEPTEMBER

Kl 10-18 Robin McGinley i Moderna Museet
33 1/3. John Cage, 1969. Musikinstallation för 12 skivspelare och ca 300 skivor. I allmänna utrymmen på entréplanet. Fritt inträde.

Om 33 1/3

The Swedish premiere and one of the first ever performances in Europe of John Cage’s legendary work 33 1/3.

Conceived in 1969, as an audience participation event, the score calls for the performance space to be filled with 12 record players and hundreds of records. The audience are then encouraged, in the manner of DJs, to make their own selections and play the records freely, thus performing the work. In this way, a new music emerges from the simultaneous, and ever-changing mix of recorded sound.

33 1/3 is one of the most little known and extremely rarely performed of all of John Cage’s works. This special participatory performance is being presented in celebration of the composer’s centenary year in 2012.

Cage commented on 33 1/3 as follows:
“In 1969 at the University of California, Davis, I arranged an event called 33 1/3 which consisted of an auditorium with eight sound systems, the sound sources being recordings on played on playbacks. Each playback had a technical assistant who did not himself play the records, but who was available in case a member of the ‘audience’ had difficulty in doing so. For the ‘audience’ was the performers. Without them nothing was heard.”

Reporting on the event John Dinwiddie stated that 12 phonographs and 300 LPs were available to anyone who wished to use them in a large open space. He observed that “Cage made no overt choices in his three hundred records. He simply called a local record store and asked the manager to sell him three hundred records chosen at the manager’s discretion.”

John Cage’s 33 1/3 offers museum visitors the rare opportunity to take part, and collaborate, in a premiere performance of a work by one of the leading artists of the 20th century.

Robin McGinley is a British musician and sound curator, currently based in Stockholm. He holds a PhD from the Music, Technology and Innovation Research Centre at De Montfort University, UK and is co-Director of Interactive.

Kl 15-15.45 I utställningen Moment – Double Bind Player
Eva Sidén framför Playing Double Bind, A Public Case… (version inspired by Cage), för piano, elektronik och mekanik och samtalar med Bunita Marcus, kompositör och pianist om John Cage och hans konst.
Biljett: Inträdesbiljett till museet.

Kl 19-24 I Bucky Dome och på Terrassen
Kent Tankred
Reversed “I have nothing to say and I am saying it” /John Cage
En ny performance som bygger på en intervju med John Cage från 1972. Kent Tankred bearbetar intervjun genom att fragmentera texten och ändra ordningen. Bearbetningen av intervjun styrs live.
Plats: Bucky Dome

The Great Learning Orchestra
Imaginary Landscape I – V
Styckena är komponerade 1939, 1942, 1942, 1951 och 1952 av John Cage.
The Great Learning Orchestra är ett nätverk där musiker från olika områden möts för att utforska musik där lyssnandet står i centrum.
GLO initierades1999 av Leif Jordansson och Pelle Halvarsson och orkestern består av ett drygt 100-tal musiker när den är komplett.
Plats: Bucky Dome.

WOL En performance i Cage anda
15″chance
Med hjälp av en visuell slumpgenerator skapas ett partitur för ljudande material och rörelse. Kompositionen framförs ögonblickligen – live and unplugged.
WOL performanceduo består av konstnärerna Wenche Tankred och Lovisa Johansson. De arbetar visuellt, ljudande och lekfullt.
Plats: Bucky Dome.

DJ’s. Lise-Lotte Norelius & David Bremer spelar verk av Cage och andra.
Plats: Terassen

9 SEPTEMBER

Från kl 13 I Bucky Dome
Performance, konsert, samtal och tack och adjö till Bucky Dome för den här säsongen! I samarbete med Bengt Carling, Bengt”Beche” Berger/Country & Eastern, Fylkingen, EMS och gäster.

Intendent, program: Catrin Lundqvist och Karin Malmquist, Moderna Museet
Intendent, utställning: Magnus af Petersens, Moderna Museet
Assisterande intendent: Matilda Olof-Ors, Moderna Museet
Gästproducent: Fylkingen/Per Åhlund
Producent: Jonas Olsson, Arkitekturmuseet