Proliferation of the Sun by Otto Piene Museum am Ostwall, Dortmund, 1967. Archiv Otto Piene/ZERO Foundation © Walter Vogel

An Experimental Conference to Challenge the Mid-Summer Sun

Konferens med performance, föredrag och diskussioner

18.6 2011

Stockholm

AN EXPERIMENTAL CONFERENCE ON ART AND SCIENCE TO CHALLENGE THE MID-SUMMER SUN är den exotiska titeln på en spännande konferens med pionjärer inom den senare modernismen och kunniga konstvetare som äger rum både utomhus och inne på Moderna Museet. Konferensens titel hänvisar till ett namn på en utställning som Gutai utförde i Japan 1955 och med den parafrasen vill konferensen uppmärksamma den banbrytande konstnärsgruppens arbete.

Symposiet är också en hyllning till det 50-åriga utställningsprojektet Rörelse i Konsten. Utställningen ägde först rum på Stedelijk i Amsterdam 1961 med konstnären Daniel Spoerri som den drivande kraften och senare, samma år, på Moderna Museet under ledning av Pontus Hultén.

Fredrik Liew, intendent på Moderna Museet sätter samman en liten minnespresentation över Rörelse i Konsten som öppnar samma dag och visningen av utställningen blir en del av konferensprogrammet. Dessutom finns möjlighet att möta och se konstnärers verk från den legendariska konstgruppen ZERO som medverkade i utställningen Rörelse i Konsten på Stedelijk.

Utanför museet kommer två klassiska performance verk att uppföras. Det ena sker under ledning av den svenska konstnären och konstpedagogen Alessandra di Pisa då hon tillsammans med en grupp unga kvinnor tar sig an Niki de St Phalles Shooting Paintings. Det andra är återuppförandet av en Cannon Shooting Painting av Shozo Shimamoto, under konstnärens ledning. Konferensen innehåller också ett återuppförande av performance verket Proliferation of the Sun av Otto Piene/ZERO och ett helt nytt verk av svenska konstnären Anastasia Ax. Ljud: Lars Siltberg.

Dessutom sker presentationer samt diskussioner mellan konstvetare och konstnärer om både utställningen Rörelse i Konsten och om måleri som handling. Symposiet fungerar som ett avstamp för en kommande utställning om performance och måleri som intendent Magnus af Petersens curerar för Moderna museet till sommaren 2012: Explosion! Måleri som handling.

Konferensen startar kl 14 på eftermiddagen och pågår tills sommarsolen går ner över Stockholm. Det innehåller unika tillfällen att möta kultpersonligheter inom den sena modernismen och att se nya och historiska performance verk utföras.

Medverkande

Otto Piene, Heinz Mack, Günther Uecker, Ute Meta Bauer, Julia Robinson, Dorothea von Hantelmann, Ronald Jones, Anastasia Ax, Lars Siltberg, Shozo Shimamoto, Fredrik Liew, Daniel Birnbaum m.fl.

AN EXPERIMENTAL CONFERENCE ON ART AND SCIENCE TO CHALLENGE THE MID-SUMMER SUN

2 pm–10 pm Talks and Performances
ZERO /Gutai/Motion in Art – 50 years

2 pm Outdoors
Reenactment of Shooting paintings by Niki de Sanit Phalle. Activities with youngsters led by Alessandra di Pisa.

2.30 pm Outdoors
Reenactment of Cannon shooting paintings by Shozo Shimamoto

3 pm–4 pm Indoors
Welcome by Daniel Birnbaum