The Voice, ett bidrag till det digitala klimatprojektet  Acclimatize, Moderna Museet 2016.

Anna Kristiansson, The Voice Ett bidrag till det digitala klimatprojektet Acclimatize, Moderna Museet 2016.

Konst, kommunikation och samarbeten över gränser

Ett samtal om integrerad forskning

10.1 2017

Välkommen till ett framåtblickande samtal om samarbeten över gränser mellan Johanna Sandahl, Eva Krutmeijer, Camilla Widebeck, Ingrid Peterson, Anna Roosvall och Camilla Carlberg. Samtalet modereras av Patrik Hadenius.

Forskning och vetenskap är avgörande för att nå hållbar utveckling. Moderna Museet har under hösten och vintern 2016 drivit projektet Acclimatize – en digital plattform där alla som vill kan ladda upp till exempel en bild, en text eller en film som förhåller sig till klimatförändringarna. Där finns också konstnärsintervjuer och fördjupande texter av skribenter från olika discipliner. Detta projekt går i mål den 10 januari.

De senaste åren har flera liknande projekt dykt upp vilket visar på experimentlusta kring hur samhälle kan möta forskning men även hur olika discipliner inom akademin kan möta varandra. Samarbete är på allas läppar – men är det alltid lätt? Hur skiljer sig våra uppfattningar om vad kunskap är åt? Och hur mycket kan man förenkla forskning?

För två år sedan gav Svenska Unescorådet och Vetenskapsrådet ut antologin Hela vetenskapen! – Fjorton forskare om integrerad vetenskap. Denna text väcker flera frågor som vi nu tar upp och spinner vidare på. Vi hoppas på ett roligt och spännande samtal om forskningskommunikation och samarbeten. Till vår hjälp har vi en panel bestående av:

Johanna Sandahl ordförande i Naturskyddsföreningen och del av regeringens Agenda2030-delegation

Eva Krutmeijer kommunikationskonsult och projektledare för olika samverkansprojekt, bland annat mellan Dramaten och Stockholm Environment Institute

Camilla Widebeck producent för Sveriges Radios vetenskapsprogram Vetandes värld

Ingrid Peterson generaldirektör på Forskningsrådet Formas och del av regeringens Agenda2030-delegation

Anna Roosvall fil.dr i media och kommunikation, forskar i medias roll i klimatrapportering på Stockholms universitet

Camilla Carlberg chef för förmedlingsavdelningen på Moderna Museet och tillika del av teamet bakom Acclimatize

Samtalet modereras av Patrik Hadenius, chefredaktör för den populärvetenskapliga tidskriften Forskning och Framsteg.

Kontakt: Johanna Adolfsson, Svenska Unescorådet

Kontakt: Camilla Carlberg, chef för förmedlingsavdelningen, Moderna Museet

I samarbete med Svenska Unescorådet.