Elever på hantverksprogrammet Textil design vid S:t Eriks gymnasium

Modevisning med elever från S:t Eriks gymnasium

11.6 2016

I samband med öppningen av Yayoi Kusama – I oändligheten samarbetar Moderna Museet och ArkDes med elever vid S:t Eriks gymnasium, som studerar hantverksprogrammet Textil design. Eleverna har skapat ett tjugotal kreationer med inspiration av Kusamas konst och på öppningsdagen kan du se deras arbeten. Vid bra väder sker visningen i Tyghusgången till vänster om huvudentrén. Om det regnar flyttar visningen in på entréplanet.

Uppgiften till eleverna har bestått i att presentera tydliga plaggskisser där syftet har varit att skapa ny kläddesign med inspiration av Yayoi Kusamas konstnärskap. Genom studiebesök på Moderna Museet med föreläsning om Kusama samt egna studier kring konstnärens arbetssätt och koncept har eleverna skapat unika plagg med stor idérikedom.

Uppgiften har utförts enskilt eller i grupp och har haft som mål att stå färdig till öppningen av utställningen, för att offentligt kunna presenteras inför publik.

Hantverksprogrammet Textil design är en treårig, kreativ, gymnasial utbildning som förbereder eleven för arbete eller vidare studier inom textil och mode. Eleverna arbetar med hela produktionskedjan från skiss till färdig produkt; de formger egna plagg, väljer material utifrån sin design, konstruerar mönster och syr upp plagget. All utbildning är lärarledd och kurserna i karaktärsämnena färgas in för att eleverna ska få en större förståelse för yrket. Varje år försöker skolan hitta olika aktörer i yrkeslivet att samarbeta med för att skapa en mer verklighetsbaserad utbildning.

Kontakt: Catrin Lundqvist, intendent