Film-Konst-Filosofi
Föreläsningsserie våren 2012
2.3 2012 – 11.5 2012
Stockholm
Fredagar kl 15, våren 2012
Plats: Biografen, Moderna Museet
Fri entré
Alla föreläsningarna hålls på svenska
Kontakt och ansvarig intendent: Camilla Carlberg
I samarbete med Filmvetenskapliga institutionen, Stockholm Universitet
2 mars
Malin Wahlberg, Docent
Begrepp: Simulering
Verk: Harun Farocki, Serious Games I-V (2010)
Text: Jacques Rancière, ”The Intolerable Image”, The Emanicipated Spectator (London och NY: Verso, 2009), s. 83-105.
16 mars
Anu Koivunen, Docent
Begrepp: Sårbarhet
Verk: Eija-Liisa Ahtila, If 6 was 9 (1995) och Cindy Sherman, Untitled Film Still #56, 1980.
Text: Judith Butler, ”Giving an Account of Oneself” (New York: Fordham University Press, 2005).
13 april
Astrid Söderbergh Widding, Professor
Begrepp: Minne
Verk: Jan Håfström, Orienten (1969, 16 min)
Text: Robert Smithson, ”Händelser under spegelresa i Yucatan”, Kairos nr. 10, 2005.
27 april
Trond Lundemo, Docent
Begrepp: Arkiv
Verk: Lina Selander, Lenin’s Lamp Glows in the Peasant’s Hut (2011)
Text: Akira Mizuta Lippitt, Atomic Light (Shadow Optics) (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005).
11 maj
Annika Wik, Ph.D
Begrepp: Upplevelse
Verk: Ylva Ogland, Venus vid sin spegel (2009)
Text: Vivian Sobchack, ”Phenomenology and Film Experience”, The Address of the Eye, (Princeton: Princeton University Press, 1992), s. 14-21.