Barn i Verkstan

Skapande i Verkstan. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Påsklov: Lygia Pape: Ttéia 1,C

3.4 2018 – 7.4 2018

Påsklov på museet! Under påsklovet är alla skollediga barn från 4 år välkomna på lovprogram och drop-in verkstad. Lovprogrammet börjar med visning av Lygia Papes spännande verk Ttéia 1,C, sedan skapar vi i Verkstan.

Ljus, poesi och strålglans

Påsklovsprogrammet börjar med en guidad familjevisning av Lygia Pape: Ttéia 1,C. Sedan arbetar vi med guld, glitter och tråd och gör egen poetiska verk i Verkstan.

Den brasilianska konstnären Lygia Pape har gjort ett installationskonstverk som heter Ttéia 1,C. Det består av guldfärgade trådar spända mellan golv och tak, belysta med olika ljus. Vi ser hur de varsamt spända trådarna reflekterar ljuset och bildar geometriska former i rummet.

”Jag vill uppfinna ett nytt språk som känns annorlunda för mig men också för andra. Jag vill göra nya upptäckter. För mig är konst ett sätt att närma mig världen, se hur den är och lära känna den.” Lygia Pape

Måla fritt i drop-in verkstan

Under påsklovet har vi också drop-in verkstad där ni kan måla och rita. Till drop-in går ni utan att vara med på visning och vi använder oss av enklare tekniker och material såsom färg och kritor.

Ttéia 1C
Lygia Pape, Ttéia 1,C, 2003/2012 © Projeto Lygia Pape, courtesy Projeto Lygia Pape and Hauser & Wirth. Foto: Paula Pape
Ttéia 1C