The Thirst, Moderna Museet, 2011. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Kim Gordon och Jutta Koether

Performance och vernissage

4.3 2011

Jutta Koether utvidgar sitt måleri inom performancekonsten och i text på egen hand eller i samarbete med konstnärer inom sitt nätverk. I performancen The Thirst laborerar Jutta Koether och Kim Gordon  (Sonic Youth) med en glasvägg som är en reminiscens av installationen i utställningen.

Jutta Koether har under flera års tid samarbetat med artisten Kim Gordon, som är sångerska och basist i Sonic Youth. Varje gång utvecklar de en unik performance.

Performancens texter bygger på samplingar av texter av George Bataille och andra filosofer och konstnärer, som ägnat text och bild åt idéer om kroppsexcesser och kroppsliga uttryck.

Performancen består av musik, text och rörlig bild som live-mixas av det som målningarna i utställningen och det konstnärernas instrument ”ser” när de rör sig inför publiken på de plattformar som de framträder på. Bilderna som projiceras blandas också med live-dokumentation av konstnärernas performance. Lager av bilder och text framförs. Flyers sprids i rummet och utgör ytterligare ett lager av bild som relaterar till utställningens tematik.

Jutta Koether

Den tyska konstnären Jutta Koether (född 1957) är verksam i New York och sedan en kort tid tillbaka också i Berlin. Hennes verk med sin mångfacetterade konstpraxis har aldrig tidigare visats i Sverige. Utställningen på Moderna Museet innehåller ett trettiotal verk från 2005 fram till i dag.

Jutta Koether har i många år varit en konstnärernas konstnär som arbetar gränsöverskridande med måleri, performance och musik. Hon är också verksam som skribent för musikmagasinet Spex och som konstkritiker. Hennes verk har tidigare visats bl.a. på Whitneybiennalen i New York, på Kölnischer Kunstverein och Kunsthalle Bern.

Mer om utställningen: Jutta Koether: The Thirst