Performance, 1982.

Simone Forti, Slant Board, 1961 © Simone Forti. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam. Performance, 1982.

Simone Forti, Batyah Schachter

En performance

5.9 2015

Simone Forti är en nyckelfigur inom the Judson Dance Theatre, en grupp som revolutionerade dans-scenen i New York under 1960- och 70-talet. Tillsammans med den Israeliska dansaren Batyah Schachter, presenterar hon på Moderna Museet i samarbete med Index en ny performance ur sin pågående serie ”Nyhetsanimationer”. Forti har sedan tidigt 1980-tal framfört dessa ”Nyhetsanimationer”- improvisationer där hon utforskar sitt pågående intresse för politiskt tankearbete och kroppen som medium för upplevelser.

STOCKHOLM 5 SEPTEMBER 2015

Simone Forti, Batyah Schachter

Simone Forti & Batyah Schachter. Foto: Moderna Museet / Åsa Lundén

Lördag 5 september kl 15
I Auditoriet, plan 2
Fri entré

Med utgångspunkt i en hög med tidningar, genom läsning och gestikulering, ser vi en växelvis flyktigt uppblossande och undanglidande världsbild så som den presenteras för oss via nyhetsmedia, sammanvävas med personliga minnen och spekulationer. Med bara ett fåtal objekt på scen, spelar kroppar, text och objekt mot varandra, väcker frågor, tystnader och utbrott av energi. Skrivandet, vilket i andra fall kanske snarare utgör en komponent i förberedelsen till ett performance, läses här istället för publiken som del av den. Forti och Schachter har vid flertalet tillfällen förut framfört verk tillsammans, bland annat på Hammer Museum i Los Angeles, 2012.

Eventet presenteras i samband med utställningarna Simone Forti: Here It Comes. Works and Collaborations på Index (5 september–15 november, 2015) och Objekt och kroppar i vila och rörelse på Moderna Museet Malmö, som öppnar den 26 september. Objekt och kroppar i vila och rörelse vill utforska relationen mellan föremål och människokroppen i verk av minimalistiska konstnärer och koreografer. Utställningen kommer att visas på Moderna Museet i Stockholm i våren 2016.

Simone Forti är en internationellt hyllad dansare, koreograf, konstnär och författare. Hon var en inflytelserik karaktär i gruppen runt the Judson Dance Theatre, som revolutionerade dans i New York på 1960- och 70-talet. Forti har uppträtt och lärt ut i USA, Kanada, Europa, Asien och Sydamerika. Fortis arbeten och performances har visats och finns representerade i utställningar och på museum runt hela världen, mest nyligen på Museum der Moderne i Salzburg, Hammer Museum i Los Angeles, Museum of Modern Art i New York, Guggenheim Museum i New York på Sao Paulo Biennalen i Sao Paulo samt på Louvren i Paris. Fortis publikationer omfattar bland andra Handbook in Motion: An Account of an Ongoing Personal Discourse and Its Manifestations in Dance (Nova Scotia College of Art and Design Press, Halifax 1974) och Oh, Tongue!, utgiven av Fred Dewey (Beyond Baroque Books, Los Angeles 2003). 2011 mottog hon det prestigefulla Yoko Ono Lennon Courage Award in the Arts.

Batyah Schachter är en dansare och koreograf, född i Israel. Hon tog examen på School for New Dance Development (SNDO) i Amsterdam och har efter det samarbetat med musiker och dansare i improvisation och har skapat och utfört solo verk i Europa och Israel. Sedan 1988 samarbetar hon med Simone Forti. Schachter är en fakultetsmedlem på Jerusalem Academy of Music and Dance sedan 1998 och doktorand The Hebrew University, skriver sin avhandling om rörelse och dans i den antika konsten från Främre Orienten.

Med generöst stöd ifrån Italienska Kulturinstitutet och Israeliska Ambassaden i Stockholm. Programmet arrangeras i samverkan mellan Moderna Museet i Stockholm och Malmö, Index, Weld och Film I Samtidskonsten.