Dan Graham, Stillbilder ur Rock my Religion, 1983 © Dan Graham

Rock my Religion 30 år!

Dan Graham i samtal med rockartisten Lydia Lunch

3.8 2013

Dan Graham är hedersgäst i samband med Stockholm Music & Arts som äger rum på Skeppsholmen 2–4 augusti. Under festivaldagarna visar vi hans film Rock My Religion i Biografen. Lördag 3 augusti kl 14 framträder Dan Graham i ett samtal med rockartisten Lydia Lunch i Auditoriet i Moderna Museet.
Dan Graham, Dan Graham, 2007

Dan Graham är mycket känd för sina glaspaviljonger som han har arbetat med sedan 1960-talet. En av hans vackra och intrikata paviljonger, Pavillion Sculpture II (1984), finns installerad i Tyghusgången mellan Moderna Museet och Östasiatiska museet.

Lydia Lunch

Lydia Lunch är New York-baserad sångerska, poet, författare och skådespelare. Lunch bröt ny mark med det inflytelserika bandet Teenage Jesus and the Jerks som en del av det sena 70-talets No-Wave-scen och har sedan dess fortsatt att provocera och konfrontera med olika uttryckssätt.

Elena Tzotzi är samtalsledare. Hon driver tillsammans med flera andra Signal, ett center för samtidskonst i Malmö som gör utställningar, föreläsningar, etc. med fokus på samtida konst- och kulturproduktion.

Om Rock my Religion

Rock My Religion, från 1982-1984, kom till med finansiellt stöd från Moderna Museet då Dan Graham var inbjuden som en av flera utställare till den legendariska utställningen Flyktpunkter, 1983-1984, curerad av dåvarande museichefen Olle Granath. Rock My Religion är en kultfilm. Det beror främst på kombinationen med alla kända artister som medverkade i den och på filmens samhällsanalytiska budskap. Frontfigur är rockartisten, konstnären och poeten Patti Smith.

För den som vill fördjupa sig i materialet kring filmen finns Dan Grahams bok Rock Writings att köpa i Moderna Museets butik under festivalen.

Musiken till Rock My Religion är gjord av Kim Gordon och Thurston Moore. De bildade gruppen Sonic Youth 1981. Låtarna som ingår i filmen är Shaking Hell och Brother James. Glenn Branca medverkar med musiken Theme for a Drive through Suburbia.

Dan Grahams drivande tes i filmen är att rockmusiken växte fram som en ny sorts religion och han tar den asketiska shakerrörelsen som utgångspunkt i sin jämförelse. Inom shakerrörelsen försatte sig troende i trans genom utlevande rörelser som ibland ledde till tungomålstalande. I filmen klipps bilder av shakers i rörelse samman med artister som med sexiga och ibland våldsamma utlevelser uppträdde på rockscener från 50-talet och framåt. Tungomålstalandet jämförs med den extatiske rockartistens hängivna sång.

Rock My Religion ingår i Moderna Museets film- och videosamling. Den är 55 minuter lång. Filmen visas i Biografen på plan 2, 2–4 augusti 2013 kl 10.30–17.30

Kontakt: Catrin Lundqvist, intendent, Moderna Museet