Salvador Dalí och Jack Bond.

A Tale of Two Cities

Film om Salvador Dalí

12.9 2010

Sverigepremiär för filmen ”A Tale of Two Cities”, som handlar om Dalí-Vezzoli-utställningen och Stockholm.

Under hösten 2009 och utställningen Dalí Dalí med Francesco Vezzoli bjöd Moderna Museet in den engelske filmregissören Jack Bond för att presentera sin film Dalí in New York (1965). Jack Bond gjorde publiksuccé inför en fullsatt biograf när han berättade om sin vänskap med den store konstnären och hur videofilmen hade blivit till.

Två dagar efter Jack Bonds återkomst till London ringde han upp museet. Utställningen och Stockholm hade inspirerat till en ny filmidé om Dalí! Men den här gången ville han att filmen skulle handla om Dalí-Vezzoli-utställningen och Stockholm, den vackra staden som han hade förälskat sig i. Moderna Museet tackade ja till ett samarbete och den 12 september visas resultatet av samarbetet för första gången.

Under Dali-Vezzoli-utställningens sista helg, i januari 2010, kom Jack Bond för att komplettera de sista rutorna till filmen. I ett vintervitt Stockholm färdigställer han sin historia om hur och varför han fascinerats så starkt av den andalusiske konstnärens temperament och kreativitet.

I filmen använder han material från 1965 som han blandar med nya tagningar i museets utställning, där några ur museets personal medverkar för att komplettera bilden av Salvador Dalí, samt museets verksamheter och idéer kring utställningen. Jack Bond framträder också själv i egen hög person. I spännande och vackra miljöer på Skeppsholmen, Södermalm och Gamla Stan berättar han livfullt om sina möten med Dalí och hur konstnären påverkat hans eget skapande som filmregissör.