Daniel Birnbaum, 2010

Relationella tider: om 90-talet

Samtal mellan Jack Bankowsky och Daniel Birnbaum

19.10 2011

Moderna Museets överintendent Daniel Birnbaum möter Jack Bankowsky i ett samtal. Bankowsky är knuten till Artforum och frilansande curator och kritiker. Samtalet ingår i ”Relationella tider: om 90-talet”, en serie, händelser, seminarier och samtal med anledning av utställningen Moment – Ynglingagatan 1.

Jack Bankowsky var chefredaktör för Artforum genom nästan hela 1990-talet (1992-2003), en tid som sammanfaller med den relationella estetikens huvudår. Han har också startat Artforums systerpublikation Bookforum där han var redaktör mellan 1996-1998. Han är fortfarande knuten till Artforum och dessutom frilansande curator och kritiker.

Daniel Birnbaum är överintendent på Moderna Museet.

Samtalet ingår i ”Relationella tider: om 90-talet”, en serie, händelser, seminarier och samtal med anledning av utställningen Moment – Ynglingagatan 1, som öppnar den 26 november och pågår fram till 22 januari 2012.