Marcel Duchamp, Bruden avklädd av sina ungkarlar t.o.m., 1915–1923 © Succession Marcel Duchamp / Bildupphovsrätt 2019

Ulf Linde och Daniel Birnbaum

Samtal

24.9 2011

Med anledning av utställningen de ou par Marcel Duchamp par Ulf Linde som öppnar på Konstakademien den 30 september får vi möta Ulf Linde i ett offentligt samtal med överintendent Daniel Birnbaum om konstnären Marcel Duchamp.

Marcel Duchamp (1887-1968) anses idag vara en av 1900-talets mest tongivande förnyare av konsten och hans välkända verk Fontän har utsetts till förra århundradets mest inflytelserika konstverk. Duchamp betonade vikten av idén i konstverket, och var en av de tidigaste förespråkarna för den öppna konsten, där betraktarens eller eftervärldens tolkningar bidrar till den kreativa akten och därmed till betydelsen av konstverket. Moderna Museets samling med Marcel Duchampverk är en av världens främsta.

När Moderna Museet 1961 planerade den uppmärksammade utställningen Rörelse i konsten, ville Pontus Hultén låna in det stora glaset från Philadelphia. När detta inte gick fick konstkritikern Ulf Linde och konstnären PO Ultvedt i uppdrag att göra en kopia, vilken Linde slutförde två månader senare i samråd med Duchamp, som också signerade den. Trettio år senare gjorde Ulf Linde ytterligare en kopia med hjälp av konstnärerna Henrik Samuelsson och John Stenborg, där han fick möjlighet att rätta till de misstag han under årens lopp upptäckt i den första kopian.

Vid en utställning i Stockholm 1963 bestämde sig Ulf Linde för att göra kopior på ett antal av Duchamps readymades, något som konstnären samtyckte till. Vid senare utställningar runt om i världen där de visades i början av 1960-talet signerade Duchamp kopiorna. Samtliga av dessa verk finns idag i Moderna Museets samling.