Symposium om panorama­landskapet

17.9 2010

Stockholm

Historiskt sett har målade, tryckta eller fotograferade panoramor över städer eller landskap varit ett både underhållande och informativt sätt att få överblick. Idag har digitala medier övertagit den rollen. Vi navigerar och får översikt genom interaktiva 360 graders inzoomningar som dessutom tillåter ytterligare lager av information utöver själva kartan eller bilden. Symposiet belyser hur konstnärer, samlare, teoretiker och vetenskapsmän ser på panoramalandskapet utifrån historiska, samtida och framtida perspektiv.

Det som står på spel idag är på vilket sätt information om den enskilde medborgaren används t ex i digitala panoramor. Vem äger rätt att kontrollera, manipulera, försvara eller avslöja informationen? Digtala fingeravtryck äventyrar också bankkonton och privatlivet. I förlängningen öppnar även avkodifieringen av mänskliga gener ytterligare frågor om individens ställning i relation till hur samhället är organiserat.

Symposiet belyser hur konstnärer, samlare, teoretiker och vetenskapsmän ser på panoramalandskapet utifrån historiska, samtida och framtida perspektiv. Werner Nekes talar om historiska representationer av landskapet; Michelle Teran både beskriver och ifrågasätter hur nätverkande och mediering påverkar samtidssamhället; Kári Stefánsson analyserar den genetiska avkodifieringens sociala och kulturella innebörder; Marjolijn Dijkman ger en konstnärs perspektiv på samtida arkitektur, utopier och stadslandskap.

Program

10:00 – 11:30 Werner Nekes, Panorama, The First Mass Medium
11:00 – 12:15 Michelle Teran, Dime Store Novels in the Age of Digital Reproduction: Media, Social Networks and Society
13:15 – 14:30 Kári Stefánsson, Where Do Artists Come From?
14:45 – 16:00 Marjolijn Dijkman, Theatrum Orbis Terrarum
16:30 – 17:15 Filmvisning, MAKIMONO (1974) av Werner Nekes (ljud av Anthony Moore).

Werner Nekes (f. 1944) är filmare och mediakonstnär bosatt i Mülheim an der Ruhr. Sedan 1965 har han producerat över 100 filmer och han äger även en av de största samlingarna av föremål och artefakter av pre-kinematografiska experiment som sträcker sig 500 år tillbaka.

Michelle Teran (f. 1966) är en kanadensisk konstnär bosatt i Berlin. Hon undersöker samverkandet mellan mediala och sociala nätverk i urbana miljöer. I sina performances iscensätter hon t ex guidade visningar eller utomhusprojektioner.

Kári Stefánsson (f. 1949) är forskare och läkare bosatt i Reykjavik. Stefánsson grundade deCODE 1996 och var även tidigare professor i neurologi, neuropatologi och neurovetenskap i USA. Han anses vara en av de ledande auktoriterna i mänsklig genforskning.

Marjolijn Dijkman (f. 1978) är konstnär bosatt i Rotterdam, Bryssel och Saint Mihiel. Hon är speciellt intresserad av skiljelinjen mellan hur vi upplever och erfar omgivningen och hur vi faktiskt förstår den.