The Incredibly Strange Film Club

Filmvisningar

26.12 2010 – 5.1 2011

I samband med utställningen Ynglingagatan 1 presenterar The Incredibly Strange Film Club ett litet urval.

Relationella tider: Om 90-talet

Plats: Biografen

Under tiden då galleriet Ynglingagatan 1 höll till på Döbelnsgatan 2 drevs The Incredibly Strange Film Club av Karen Diamond, Gunilla Muhr och Elina Smidlund. En gång per månad visade de filmer som inte fanns att se på biograferna.

I linje med galleriets grundtanke, att skapa en mötesplats för olika konstnärliga uttrycksformer, startades filmklubben med syfte att låta en salig blandning av osannolika genrer mötas. Tanken var att besökaren efter en kväll med filmklubben skulle ha fått en upplevelse som svårligen kunde mäta sig med andra, vare sig vad gällde filmen i sig eller dess kontextuella inramning.

26 december, 30 december och 5 januari kl 14

Rymdinvasion i Lappland, regi: Virgil W Vogel, USA-Sverige, 1959, 73 min, VHS

Vad som förefaller vara en glödande komet landar i de svenska fjällen. Den amerikanske forskaren Dr Wilson tillkallas och sammanstrålar med sin svenske kollega Erik som är geolog, men också playboy. De upptäcker snart att eldbollen i själva verket är ett rymdskepp som fört med sig ett stort hårigt monster, vilket nu är löst i Lappland och orsakar stor förödelse. Samtidigt övervakas händelseutvecklingen av utomjordingar i ett UFO inte långt därifrån. För att hejda monstrets framfart går vetenskapsmän och den svenska armén till motangrepp…

Missa inte denna spännande film som bara måste ses. Filmen visas på en VHS-kassett som sett sina bästa dagar, en pikant detalj som snarast förhöjer filmens utsökta uselhet – en sann kalkon.

29 december, 4 januari och 8 januari kl 14

Paris is Burning, regi: Jennie Livingstone, USA, 1990. 78 min. VHS

Paris is Burning är en dokumentär ”bakom scenen”-skildring av mode, besatthet och underklass i New Yorks så kallade ”ball culture”. Det är också ett porträtt av den amerikanska urbana kulturen under det sena 1980-talet och en berättelse om ras, klass och genus under en period som kom att bli slutet för den gyllene ”drag balls”-eran i New York City.

27 december, 2 januari, 6 januari kl 14

This is Spinal Tap, regi: Rob Reiner, USA, 1984, 82 min. DVD

This is Spinal Tap är en satirisk kultfilm som skruvar till rockbranschen flera varv. I denna fiktiva dokumentär/rockumentär drar ett brittiskt avdankat rockband ut på comeback-turné i USA för att höja sin dalande popularitet. Men allt som kan gå fel går fel under den ödesdigra turnén. Filmen improviserades fram under inspelningen av regissören och skådespelarna som alla är insiders i film- och musikbranschen. På 90-talet återförenades den fiktiva gruppen för en rad konserter inför sina fans.

28 december, 3 januari, 7 januari  kl 14

Man Bites Dog (C’est arrivé près de chez vous), regi: Rémy Belvaux, André Bonzel och Benoit Poelvoorde, Belgien, 1992, 95 min. DVD

Mockumentären Man Bites Dog är en becksvart komedi om den karismatiske Benoît som är seriemördare. Ett filmteam följer honom överallt och dokumenterar allt från hans vardagsbestyr till att han stryper kvinnor, skrämmer ihjäl pensionärer och kväver barn. Efter ett tag får teamet allt svårare att förhålla sig neutrala till sitt studieobjekt och blir alltmer involverade i Benoîts liv.

OBS! Filmen är ej lämplig för barn och innehåller scener som kan verka stötande för känsliga personer