World Art Day
15.4 2012
Stockholm
Tydliggörande kring Moderna Museets roll och ställning angående World Art Day
18 april 2012
Temat för KRO:s arrangemang World Art Day var kampen mot censur och för yttrandefrihet och konstnärer från när och fjärran deltog med viktiga iakttagelser. Moderna Museet sympatiserar djupt med detta tema. Att Moderna Museet tackade ja till att vara samarbetspartner för World Art Day är naturligt då Moderna Museet är en plats där frågor som yttrandefrihet, censur och konstens frihet ska diskuteras.
Moderna Museet förstår och respekterar att människor blir upprörda av bilderna och filmklippen från World Art Day, särskilt när de tas ur sitt sammanhang. KRO:s och Makode Lindes intention var att belysa och diskutera dagens rasism, inte att förstärka den. Moderna Museet tar självklart avstånd från alla former av rasism.
Moderna Museet vill även i framtiden vara den självklara platsen för diskussioner där konsten och konstnärer lyfter angelägna frågor i vårt samhälle.
Bakgrund
Söndagen den 15 april arrangerades World Art Day av IAA, International Association of Art och KRO, Konstnärernas Riksorganisation. Moderna Museets bidrag bestod i att kostnadsfritt upplåta sina lokaler till ett seminarium och till firandet av KRO:s 75-årsjubileum. För att jubilera hade KRO inbjudit en rad svenska konstnärer att baka tårtor till kalaset. Under arrangemanget World Art Day hölls även en paneldiskussion med rubriken ”Kampen mot censur och för konstens frihet”.
15 APRIL 2012 KL 13
World Art Day firas för att lyfta fram konstens betydelse i ett globalt perspektiv.
Fri entré till World Art Day och paneldiskussionen.
PROGRAM
Kl 13: Tårtkalas, startskottet för World Art Day då konstnärernas formgivna tårtor beundras och äts upp. Plan 2 vid auditoriet och Pontus Hulténs visningsmagasin. Tårtkalaset är fullbokat!
Kl 14: Inledning Daniel Birnbaum, överintendent för Moderna Museet, kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, Karin Willén, ordförande för KRO och Pontus Raud, vice president i den europeiska sektionen av International Association of Art.
Kl 15–17.30: Paneldiskussion – Kampen mot censur och för konstens frihet, på engelska. Christian Chambert, ordförande i Svenska Konstkritikersamfundet inleder.
Gäster: Tania Bruguera, konstnär från Kuba, Niilofur Farrukh, redaktör för konsttidskriften NuktaArt i Pakistan och Marina Naprushkina, konstnär från Vitryssland.
Moderator: Sophie Allgårdh, konstkritiker i Svenska Dagbladet och vice ordförande i Svenska Konstkritikersamfundet.
Kl 17.30-20: Bar och mingel.
Om paneldiskussion
Kampen mot censur och för konstens frihet Konsten och yttrandefriheten sitter hårt åt på många ställen i världen. I vissa länder går det inte att visa konstverk av ett visst slag och ibland fungerar det endast i en underground- eller dissidentkultur. Men även där med fara för rättsliga repressalier. Vi föreställer oss gärna att en diktator drar i alla trådar, men lika ofta handlar det om hot från olika grupperingar av religiöst, etniskt eller politiskt slag.
Diktaturen är oberäknelig med sitt dubbla ansikte. I den globaliserade världen behöver diktatorn kontakter med omvärlden men kräver samtidigt maximal kontroll över sina konstnärer. I detta spel uppstår en förrädisk laissez-faire-attityd. En konstnär kan aldrig vara säker på när snaran dras åt. Rättsäkerheten är satt på undantag. Men inte heller demokrati är en garant för den fria konsten. Institutioner i västvärlden duckar för hot från högröstade grupper. Andra ligger steget före och ägnar sig åt självcensur. Hur ska dessa problem tacklas?
Ska man ta av sig skorna för säkerhetskontroll vid varje utställningsbesök? Är lösningen polisbevakning och detektorer när känsliga teman gestaltas? Mot denna mörka fond har konstnärer i alla tider gått i spetsen för ett mer tillåtande samhälle. En målning har unika möjligheter att nå fram direkt – den kan bli en signal till uppvaknande.
Svenska Konstkritikersamfundet har bjudit in tre framstående gäster från olika delar av världen för att belysa och samtala om bildkonstens villkor.
Gästerna i panelen:
Tania Bruguera, kubansk konstnär med världen som arbetsfält. Grundare 2002 av Cátedra Arte de Conducta, det första centret i Havanna för studiet av politisk konst. År 2009 provocerade hon den kubanska diktaturen i en performance. I en drift med Fidel Castro sträckte hon fram en mikrofon och bjöd in publiken att säga vad som helst under en minut. Många utnyttjade tillfället och efterlyste frihet och demokrati. Regimen dömde ut aktionen som skamlig opportunism och hävdade att den förolämpade de kubanska konstnärerna.
Niilofur Farrukh, grundare och redaktör för NuktaArt, Pakistan Contemporary Art Magazine, och medlem i AICA:s Commission of Censorship and Freedom of Expression som granskar och agerar mot censur inom konstfältet i olika länder. Hennes bok Pioneering Perspectives belyser tre kvinnliga konstnärers inflytelserika roll under Ziaperiodens förtryck. Boken avslöjar regimens försåtliga censur och hur den systematiskt suddat ut de pakistanska kvinnornas roll i nationens uppbyggnad. Hennes kamp för fred i konflikten mellan Pakistan och Indien ledde till medverkan i utställningen Flags of Peace.
Marina Naprushkina, konstnär från Vitryssland som laborerar med diktatorn Alexander Lukasjenkos eget propagandaspråk för att komma åt den maktelit som format landet. Med sina konstnärligt utformade tidningar samt med boken My daddy is a policeman. What is he doing at work? gör hon ett inlägg i kampen mot milisens våld mot kvinnor i Vitryssland. Sedan 2011 arbetar hon tillsammans med tidskriften Nash Dom mot milisens våld mot vitryska kvinnor. Tidskriften drivs av den vitryska oppositionspolitikern Olga Karatch. Marina Naprushkina ställer ut Self#Governing på Kalmar konstmuseum med vernissage den 19 maj 2012, ett samarbete med Berlinbiennalen.
Debatten arrangeras av Svenska Konstkritikersamfundet, den svenska sektionen av den internationella konstkritikerorganisationen AICA med säte i Paris (Association Internationale des Critiques d’Art).
Arrangör: Svenska IAA som ingår i KRO – Konstnärernas Riksorganisation.
Övriga arrangörer: Konstnärernas Riksorganisation/Sveriges Konsthantverkare & Industriformgivare (KRO/KIF) och Svenska Konstkritikersamfundet.
Samarbetspartner: Bildkonst Upphovsrätt Sverige (BUS), Konstfrämjandet, Moderna Museet, Polska institutet och Svenska institutet.