Christian Andersson, The Philadelphia Experiment (1984 VHS copy), 2005 © Christian Andersson

Den 1:a på Moderna: Christian Andersson

Christian Andersson

1.12 2005 – 27.12 2005

Stockholm

Årets sista 1:a på Moderna görs av Christian Andersson, född 1973. De två verken han presenterar är Pretty Vacant och The Philadelphia Experiment (1984 VHS Copy), båda visade på plan 4 och kretsar kring science fiction och punken som förlorad ideologi.

Pretty Vacant består av 500 “osynliga” nylontrådar spända diagonalt över ett rum. Trådarna är fästade med en millimeters mellanrum och formar en ”osynlig” yta på vilken texten ”Pretty Vacant” är sprayad med grön, fluorescerande färg. Texten tycks vid första anblicken vara sprayad i tomma intet. Pretty Vacant är också en känd låt av Sex Pistols och Christian Andersson fick idén om en text sprayad i luften från filmen The Filth & The Fury om gruppens sista konsert 1978. Bandets historia slutar med att sångaren Johnny Rotten frågar publiken: ”Ever get the feeling you´re being cheated?”.

Händelsen tilltalade Andersson eftersom han uppfattade Rottens fråga som en ärlig och samtidigt ironisk. Han menar att Rotten insett att han blivit en tom ikon för en rörelse vars mening var att förändra något. Rotten kände sig lurad på denna förändring men insåg samtidigt att han var delaktig i att lögnen fördes vidare. För Christan Andersson förmedlade detta bilden av den desperation någon kan finna sig i vid insikten att energi aldrig kan förbli obunden. Energin är dömd att bli en regel, ett koncept. Anderssons funderingar kring detta faktum skapade verket Pretty Vacant. Å ena sidan är verket en helt fri tanke i bilden av ett evigt svävande slagord. Å andra sidan är verket ett metodiskt, närmast arkeologiskt återskapande av något impulsivt.

Utställningens andra verk The Philadelphia Experiment (1984 VHS Copy) består av ett videofilmsfodral placerat i en monter. Bilden på fodralet är mycket suddig och det går knappt att uppfatta motivet. Ovan nämnda film är en science fiction och baserad på en känd konspirationsteori som berättar att amerikanska militären 1943 av misstag fick ett krigsfartyg att försvinna under försök att göra det osynligt för radar. Christian Andersson fascinerades av filmens bakgrundsmaterial som både kan tolkas som fiktivt och dokumentärt, beroende på vem som tillfrågas. Andersson tog fasta på detta tvivelaktiga sanningsbegrepp. Han ville att filmens fodral skulle utsättas för sitt eget innehåll, som om de skruvade scenerna fysikt skulle tränga igenom boxen och till slut bilda en situation präglad av sci-fi. Genom att Christian Andersson försätter fodralet i en pågående upplösning likt fartyget i konspirationsteorierna, blir verket en möjlighet att faktiskt uppleva när ett objekt, ett koncept eller en sanning, försvinner.

Intendent: Camilla Carlberg

Mer om utställningen