John Kørner, She is Guiding Him, 2005 © John Kørner

Den 1:a på Moderna: John Kørner

7 problem

1.7 2005 – 14.8 2005

John Kørners måleri är idylliskt, lekfullt – ja, nästan kitschigt. Ändå kallar denne danska konstnär något skälmskt sina målningar för ”problem”. På hans målningar syns sotare, hästar, kungar och träd i kompositioner byggda av abstrakta former i glödande färger.

John Kørner har länge varit känd i Danmark, men sedan hans verk valts ut att medverka i den prestigefyllda Carnegie Art Award har han slagit igenom internationellt. Inne i en av samlingssalarna visar Moderna Museet i sommar sju av hans målningar från i år.

John Kørner (f. 1967) vill gärna locka in betraktaren med något välbekant. Han intresserar sig för en rad olika historiska, sociala, politiska och konstnärliga frågeställningar. Dessa utgör ett slags råmaterial för honom. Men sedan, när han målar, går han in i en intuitiv process som styrs mer av visuella hänsynstaganden – om hur målningarna fungerar som bild. Många av målningarna har en starkt gul färg som botten. Kørner har förklarat att han använder den gula färgen för dess förmåga att kommunicera. I verk med titlar som ”Man med 44 problem” är problemen representerade av färgfläckar – alltså som abstrakta tecken – snarare än med berättande iscensättningar.

Bland de ”problem” John Kørner utgår ifrån i sitt måleri kan många spåras till det förra sekelskiftet, till tiden för modernismens genombrott. I hans målningar finns spår av den gamla, förindustriella världen som han fortfarande kunde se rester av under sin uppväxt på Lolland. I andra målningar ser vi minareter och män med krokiga sablar. Kørner har också förklarat att han önskar att betraktaren i vissa fall måste fråga sig: varför är detta ett problem?

Ibland ställer John Kørner ut målningarna i naturen, på gatan eller i restauranger och klubbar. Inte som en institutionskritik eller av sociala skäl, hävdar han. Han gör det för att fotografera dem och skapa nya bilder, där målningarna ingår.

John Kørner

John Kørner är född 1967 i Århus. Han bor och arbetar i Köpenhamn.

Utbildning

Det Kgl Danske Kunstakademi 1992-1998