Pressrummet är en bild av en verklig situation – en ljus- och ljudinstallation. Den yttre formen finns återskapad, men det faktiska innehållet är urlyft. Konsten gör det möjligt att gå in i olika världar och iscensätta olika händelser. Att befinna sig mitt i är centralt för Jörgen Svenssons konstnärskap. I sitt verk i serien Den 1:a på Moderna omsätter han en egen upplevelse till en konstruerad situation inom den institutionella ramen. Det handlar om relationer, samband och strukturer, där olika sammanhang undersöks.
Vilken betydelse tillmäter vi det mediala? Är dess påstådda makt en väl utlevd myt, att jämföra med fotografiets tidigare funktion som sanningssägare? Hur verklig är den bild som ett fotografi utgör? Orden med vilka vi tolkar våra upplevelser är markörer. De beskriver en historia utifrån den betydelse vi tillmäter dem.
Pressrummet är ett koncept och ett ställningstagande, där teori och praktik finns närvarande i verket på en och samma gång. Kombinationen kultur, politik och makt har varit föremål för undersökning i Jörgen Svenssons tidigare verk. Samtidskonsten beskrivs ofta som politisk, men då i opposition till den rådande politiken. Båda exponeras flitigt i dagens media, och frågan blir – hur produktivt är vårt informationssamhälle? Vilka påståenden är sanna och vilka är falska? Våra olika relationer påverkar vår livssituation och tillmäts därigenom ett immateriellt värde. Vilket värde har konsten? Jörgen Svensson menar att den talar för sig själv, för att den rör något som rör oss alla. Konsten är en del av livet.
Jörgen Svensson är född och uppvuxen i Skoghall, en bruksort på Hammarön, några kilometer utanför Karlstad. Erfarenheterna från detta samhälle har på ett eller annat sätt påverkat flera av hans verk. Nämnas bör serien Lars Lithells möten (1989-1994), en fotodokumentation över en fiktiv person, gestaltad av Jörgen Svensson själv, som möter olika människor i deras miljöer. Busslinje 993 (1993) gav Skoghallsborna möjlighet att åka buss till Stockholm för några korta timmars vistelse och Stockholmarna en vecka i Skoghall. F.ART Regeringsmiddagen (1994) där dåvarande regering bjöds in till middag med anledning av begreppet installation, som finns i både regeringsinstallation och konstinstallation . I Public Safety (2000) patrullerade två amerikanska poliser Skoghalls gator under en vecka. Gemensamt för verken är att de belyser olika aspekter av iscensatta världar -möten – och förväntningar.
Annika Gunnarsson
Jörgen Svensson
Född 1958 i Skoghall i Värmland. Bor och arbetar i Göteborg. Jörgen Svensson har både en teoretisk akademisk examen inom sociologi samt en konstnärlig utbildning ifrån Valands konstskola, där han också har varit adjungerad professor. Idag är Jörgen Svensson gästprofessor i Trondheim. Jörgen Svensson har huvudsakligen arbetat med verk som tagit fasta på relationer mellan människor, men där måleriet varit en stark referens.
Senaste projekt/verk i urval:
Tenderloin, 2003 (tillsammans med tonsättaren Staffan Mossenmark)
Am I, Public work, Chicago, 2003
From Below, Public work, Los Angeles, 2004
Fire, Trondheims konstmuseum, 2004
4U, Riksutställningar, 2004
Senaste galleriutställningar i urval:
Gallery Refusalon, San Francisco 1999
Second Space Gallery, San Francisco 1998
Gallery Andrén-Schiptjenko, Stockholm 1997
Gallery Struts, Oslo 1997