Maja Bajević, Haiku, 2005 © Maja Bajević

Den 1:a på Moderna: Maja Bajević

Maja Bajević

1.10 2005 – 15.11 2005

Maja Bajević, född 1967 i Sarajevo, studerade vid konsthögskolan Beaux Arts i Paris då Sarajevo belägrades. Att återvända till sin hemstad var omöjligt. På det sättet förvandlades Maja Bajevićs studentliv till en exil, även om hon rent juridiskt inte var en flykting. Denna erfarenhet är sedan dess en viktig källa till Maja Bajević konst. Moderna Museet visar ett urval hennes verk: Women at Work I – III samt Haiku i den tjugonde utställningen i serien Den 1:a på Moderna.

Women at Work I – Under Construction (1999)

I fem dagar arbetade Maja Bajević tillsammans med fem flyktingkvinnor från Bosnien med att brodera mönster på skyddsnätet framför Bosnien-Hercegovinas Nationalmuseum, som renoverades efter skador som uppkommit under kriget. När mörkret föll tände de små lampor, vilket skapade en intim, meditativ stämning – som om man såg in i privata lägenheter. Broderiet är för kvinnorna också det arbete med vilket de försörjer sig. Med sin performance lyfte Maja Bajević fram ett skapande som inte ägt tillträde till museet.

Women at Work II – The Observers (2000)

Women at Work II – The Observers (2000) framfördes under fem dagar i samband med en grupputställning i parken till Chateau Voltaire, Geneve, där upplysningsfilosofen och författaren till Candide en gång bott. Som utgångspunkt valde Maja Bajević ett grupporträtt av den nederländske 1600-talskonstnären Frans Hals. Maja Bajević och fyra andra bosniska kvinnor sitter och broderar, läser och småpratar iklädda liknande dräkter som kvinnorna på porträttet. Verkets undertitel är även en hälsning till holländska FN-trupper som vaktade FNs ”säkerhetszon” i Srebrenica och som tittade på medan tusentals bosnier mördades.

Haiku (2005)

Haiku (2005) består av ett diabildspel med fotografier tagna under ett par års tid på Maja Bajevićs resor. Resandet är för många konstnärer en del av arbetet, mellan utställningar, ateljéstipendier och lärarjobb. Det är inte några vykortspittoreska bilder utan snarare alldagliga och ödsliga platser. Varje bild visas i fyra sekunder, vilket ger ett relativt lugnt, meditativt tempo. Var åttonde bild i båda kassetterna är en bild från Kosovo. De återkommande bilderna från hemlandet bildar på det sättet en klangbotten för de andra bilderna. Det är som om dessa bilder är följer Maja Bajević på alla hennes resor.

Maja Bajević

Maja Bajević har tidigare ställt ut i en rad grupputställningar som ”The Government” curerad av Roger Buergel och Ruth Noack, ”The Giving Person” på Palazzo delle Arti Napoli, samt biennaler som Venedig Biennalen, Istanbul Biennalen och Sarjah Biennalen där hon också vann pris. Hon har tidigare i år även haft separatutställningar på Galerie Michel Rein i Paris och Galerie Peter Kilchmann i Zürich.

Samtal mellan konstnären Maja Bajević och Magnus af Petersens, intendent, Moderna Museet på vernissagen 1 oktober kl 18-20.

Curator: Magnus af Petersens

Bilder

Maja Bajević, Women at Work - Washing Up, 2001 © Maja Bajević. Stillbild från videoinstallation. Courtesy Galerie Peter Kilchmann, Zurich
Maja Bajević, Haiku, 2005 © Maja Bajević