Paulo Climachauska, COPAN, 2004 © Paulo Climachauska

Moderna Mirror

1.12 2004 – 17.4 2005

Stockholm

För första gången visas ett verk av den brasilianske konstnären Paulo Climachauska i Sverige. Med svarta spritpennor skapas en drygt 20 x 3,5 meter stor väggteckning på Moderna Museet. Verket Moderna Mirror ingår i serien Den 1: a på Moderna.

Teckningen är ett porträtt av Tyghusets baksida – den utsikt man har genom fönstren när man står i korridoren utanför samlingssalarna – och är gjord på väggen mittemot fönstren. Climachauskas väggteckningar är ofta porträtt av den byggnad som teckningen befinner sig i. Tyghuset är inte en del av Moderna Museet, men blir det genom de stora fönstren.

Det kanske mest utmärkande med Paulo Climachauskas väggteckningar är att de är konstruerade av subtraktioner, något som man inte lägger märke till förrän man tittar närmare på dem. Varje linje består av en rad tal som subtraheras så att linjens slutsumma blir noll. Som betraktare slås man först av ansträngningen, precisionen och tankearbetet bakom teckningen. Men Paulo Climachauska är inte ute efter att briljera eller excellera i matematiska konstruktioner. Hans budskap är uttalat politiskt och hans subtraktioner bär på en önskan om en ny samhällsordning. Han föreslår ett annorlunda ekonomiskt och politiskt system, som bygger på subtraktion istället för addition.

Paulo Climachauskas konst förmedlar en idé om att vi istället för att maximera kommer längre genom att dra ner, skala av och minimera. Att våra liv kan få ett rikare innehåll utan att vi måste bli materiellt rikare. Innebörden i subtraktionerna kan också förstås ur ett mikroperspektiv på ett existentiellt plan. Ju längre man lever, desto kortare tid har man kvar. Reduktionen är egentligen pågående under hela livet, trots att vi försöker fylla det med addition.

Paulo Climachauska arbetar långsamt. Hans teckningar är mycket tids – och arbetskrävande, men de målas över och försvinner när utställningen är slut. Hans budskap är blygsamt förmedlat, till och med dolt för den som inte tittar efter. Men för den som gör det uppenbarar sig en knivskarp politisk innebörd.

Väggteckningen utförs efter Paulo Climanchauskas ritningar av hans assistenter Juliana Landgraf och Tacia Costa. Paulo Climanchauska, som också skulle ha varit med i slutförandet av verket, har blivit sjuk och kan inte resa till Sverige.

22–30 november är teckningen under uppbyggnad på Moderna Museet, plan 4, i korridoren utanför samlingssalarna. Besökare är välkomna!

Vernissage

1 december 2004 klockan 18–20. Fri entré. Curator Camilla Carlberg ger en introduktion till utställningen.

Paulo Climachauska

Paulo Climachauska föddes 1962 i São Paulo, Brasilien, där han fortfarande bor och arbetar. Han har en akademisk utbildning i historia och är självlärd som konstnär. Han har varit med på ett femtiotal grupputställningar och har haft ett tiotal separatutställningar de senaste 10 åren.

Senaste separatutställningar i urval

2004 Projeto Parede. Museu de Arte Moderna, São Paulo