Tamy Ben-Tor, Still from "Girls Beware", 2005 DVD © Tamy Ben-Tor. Image courtesy of Zach Feuer Gallery

Den 1:a på Moderna: Tamy Ben-Tor

1.4 2007 – 29.4 2007

När Tamy Ben-Tor (född 1975) ställer sig framför kameran förvandlas hon till allehanda samtida och igenkännbara gestalter. I sina performance och videos glider hon skickligt och satiriskt mellan olika identiteter vars gemensamma nämnare är deras uppblåsta egon och oförmåga till självkritiskt tänkande. I konsttidskriften Art Forum jämförde man henne med en korsning av Cindy Sherman och Ali G. Utställningen på Moderna Museet blir hennes första i Sverige.

I The Contractor (2005) är hon entreprenören i byggbranschen som med besatthet skanderar om förlorade kronor och ören i sina byggprojekt. I Alexandra (2005) är hon kvinnan som undrar hur hon skulle kunna vara till nytta och glädje för andra människor om hon inte själv känner sig nöjd och till freds. Vi möter också den tungsinta konstnären i Artist in Residence med ateljéstipendium på främmande ort som för ett ögonblick lyser upp vid minnet av att publiken inte förstått någonting av hennes stipendieprojekt. Tamy Ben-Tors senaste videoverk Normal och The End of Art (2006) rör sig i det komplex av professioner och företeelser vi kallar konstvärlden.

Tamy Ben-Tors karaktärer uppstår ur iakttagelser av människor men också ur tv-mediet som dagligen förser oss med mängder av starka karaktärer, människor som har ett budskap att förmedla och som inte räds att dela med sig av sina åsikter.

Tamy Ben-Tor är judinna, född och uppvuxen i Israel. Traumat efter förintelsen fanns ständigt närvarande i hennes tidigare verk. Under en tid arbetade hon intensivt med bilden av Adolf Hitler. Bland annat i en serie videos och performancer där hon själv klädde sig i diktatorns omisskännliga mustasch som i ett försök att driva ut bilden av honom ur det kollektiva medvetandet genom att skapa nya alternativa Hitlerbilder. Filmen Women Talk about Adolf Hitler från 2004 är också hennes hittills mest uppmärksammade verk i vilket en rad, nästan uteslutande judiska, kvinnor gör upp med minnet av Hitler på sina högst egna och mycket humoristiska sätt. Konstnärens ursprung i en region tyngd av långdragna konflikter mellan folk om makt och land har också lett till ett verk som Girls Beware, en film som bygger på en offentlig uppmaning till israeliska flickor att akta sig för att förföras av arabiska pojkar.

Separatutställningar

The Moore Space, Miami, USA