
Gunvor Nelson, Red Shift, 1984
Under åren har Gunvor Nelson utvecklat ett högst personligt sätt att filma där inslag av collage varvas med suggestiva landskap skapade av ljud och bild.
Gunvor Nelsons tidigaste filmer undersöker medievärldens stereotypa kvinnobilder med både humor och en starkt kritisk blick. SCHMEERGUNTZ (1966) och TAKE OFF (1972) räknas idag till filmhistoriens feministiska klassiker. Andra teman som generationsväxlingar, tid och åldrande präglar filmer och videos som MY NAME IS OONA (1969), RED SHIFT (1984), TIME BEING (1991) och TRUE TO LIFE (2006).
Gunvor Nelsons filmer har visats i en lång rad internationella sammanhang, och förra året visades ett program med hennes filmer i bl a Chicago, San Francisco och på Museum of Modern Art i New York. På Moderna Museet kan man se Gunvor Nelsons filmer och videos dagligen i Videopassagen och i Samlingshängningen samt på söndagar kl 14 i Biografen.
Vi tackar Framtidens Kultur, Re:Voir Paris samt Stiftelsen Filmform för deras stöd till projektet.