Utställningen Excavation of the image – Imprint, shadow, spectre, thought är en sammanställning av verk och dokument som beskriver en rörelse mellan utopi och kollaps. Där teknisk eller ideologisk utveckling som danare av energi och förstörelse är ofrånkomligt länkade. Installationen Lenin’s Lamp Glows in the Peasant’s Hut (2011) tar avstamp i Dziga Vertovs film Det 11:e året (Odinnadtsatyj) från 1928, om bygget av ett vattenkraftverk vid Dnjepr, och ställer det i dialog med nutida filmmaterial från närliggande Pripjat, en spökstad i spåren av Tjernobylolyckan. En serie radiografier befäster det tidiga fotografiets symbios med upptäckten av radioaktivitet, som i sin tur tycks förebåda det digitala fotografiets osynliga kod. I Anteroom of the Real (2011) bläddrar konstnärens händer bland stillbilder ur samma material, och väcker frågor om meningsskapande och gestaltning. Model of Continuation (2013) bildar ett nav i utställningen, där filmens skiktade rumsligheter beskriver en serie relationer mellan upplevd, registrerad och projicerad bild. Silphium (2014) utgår från ett antikt mynt präglat med den högt värderade medicinalväxten med samma namn, som senare kom att utrotas. Känslan av det förlorade och det fördolda ligger som ett raster över filmens fragmenterade historieskrivning; Hans Holbeins gåtfulla målning Ambassadörerna, närvaron av Chris Markers film Terrassen (La jetée) med sitt krökta tidsperspektiv. Det helt nya verket The Offspring Resembles the Parent (2015) – liksom Silphium ett samarbete med Oscar Mangione – avslutar med en betraktelse av fiktiva ekonomier, slumrande makt och en hyperinflation av värden, både mänskliga och monetära.
Montaget bildar en överform i Lina Selanders cinematografiska installation i Arsenale – i kontrasten mellan filmernas och föremålens olika betydelser och materialitet, mellan projektion, ljus och skugga. Draperierna i det öppna rummet medger läckage av bild, ljud och information mellan de olika delarna. Filmljuden binder samman bildytorna och skapar ett eget landskap som är både slumpmässigt och strikt komponerat. Som betraktare redigerar vi vår egen upplevelse när vi rör oss i rummet.
Curator: Lena Essling