vit klänning

Laia Abril, Ala Kachuu (Bride Kidnapping), Kyrgyzstan, On Rape, 2022 © Laia Abril 2025 Courtesy konstnären och Les filles du calvaire, Paris

Laia Abril möter Emily Jacir och Teresa Margolles

Vad som finns kvar

6.9 2025 – 18.1 2026

Stockholm

Motstånd, engagemang och politiskt ställningstagande förenar konstnärerna i utställningen ”Vad som finns kvar”. Laia Abril, Emily Jacir och Teresa Margolles lyfter i sina verk berättelser som synliggör missförhållanden, övergrepp och väcker frågor om ansvar, förståelse och konstens roll i samtal och läkning.

När Laia Abril föreslog konstnärer som hon inspirerats av och ville möta i sin utställning på Moderna Museet, föll valet på Emily Jacir och Teresa Margolles. Två konstnärer som, liksom Laia Abril själv, arbetar forskningsbaserat med arkiv, fotografi, film och intervjuer.

I utställningen ”Vad som finns kvar” möts de tre konstnärernas verk i en dialog där motståndet mot olika former av förtryck, socialt engagemang och berättande utgör bärande teman.

skjorta och byxor
Laia Abril, Military Rape, On Rape, 2022 © Laia Abril 2025 Courtesy konstnären och Les filles du calvaire, Paris

On Rape, 2022

I sitt omfattande projekt ”A History of Misogyny” (misogynins historia) har Laia Abril undersökt olika föreställningar, strukturer och samhällssystem som förtrycker kvinnor, med fokus på ämnen som abort, masshysteri, menstruation och kvinnomord. I utställningen ”Vad som finns kvar” visas projektets andra del, ”On Rape/Om våldtäkt” (2022), där kvinnors vittnesmål om våldtäkt återges genom en serie konceptuella fotografier av kläder och föremål kopplade till övergreppen.

letter to a friend, Palestine, 2019

Emily Jacirs film ”letter to a friend, Palestine/brev till en vän, Palestina” från 2019 skildrar konflikten mellan Palestina och Israel, ett verk som i dag sex år efter tillkomsten är lika brännande aktuellt. I filmen berättar Emily Jacir i detalj om sitt hem i Betlehem, Dar Jacir, och den gata där det ligger – en plats präglad av det konstanta hotet om våld som staden och dess invånare lever under.

Plancha (Estocolmo), 2010/2025

Till utställningen på Moderna Museet har Teresa Margolles skapat en ny version av verket ”Plancha”, ursprungligen från 2010. I ”Plancha (Estocolmo)/Stekplatta (Stockholm)” (2010/2025) binds våldet i Mexiko ihop med den ökande våldsspiralen i Sverige och Stockholmsregionen under senare år. Från olika mordplatser runt om i Stockholmsområdet har material samlats in och blandats med vatten. Vattnet droppar från taket ner mot uppvärmda stekplattor, där det förångas och skapar en sorts minnesmärke över de liv som gått förlorade.

Hur kan vi förhålla oss till eller förstå de grymheter som skildras? Vad väcker dessa berättelser och vad blir kvar i oss efter mötet med dem? Konsten kan inte lösa konflikter, men den kan lyfta fram och bearbeta kollektiva erfarenheter och med det skapa plats för samtal och läkande. – Anna Tellgren, curator.
Emily Jacir, letter to a friend/brev till en vän, Palestina, 2019 © Emily Jacir 2025 Courtesy konstnären
Emily Jacir, letter to a friend/brev till en vän, Palestina, 2019 © Emily Jacir 2025 Courtesy konstnären

Kalender

  • Vernissage

Vernissage: Vad som finns kvar

skjorta och byxor
  • Samtal
  • På engelska

Konstnärssamtal: Laia Abril