
Laia Abril, Ala Kachuu (Bride Kidnapping), Kyrgyzstan, On Rape, 2022 © Laia Abril 2025 Courtesy konstnären och Les filles du calvaire, Paris
Laia Abril möter Emily Jacir och Teresa Margolles
Vad som finns kvar
6.9 2025 – 18.1 2026
Stockholm
När Laia Abril föreslog konstnärer som hon inspirerats av och ville möta i sin utställning på Moderna Museet, föll valet på Emily Jacir och Teresa Margolles. Två konstnärer som, liksom Laia Abril själv, arbetar forskningsbaserat med arkiv, fotografi, film och intervjuer.
I utställningen ”Vad som finns kvar” möts de tre konstnärernas verk i en dialog där motståndet mot olika former av förtryck, socialt engagemang och berättande utgör bärande teman.

On Rape, 2022
I sitt omfattande projekt ”A History of Misogyny” (misogynins historia) har Laia Abril undersökt olika föreställningar, strukturer och samhällssystem som förtrycker kvinnor, med fokus på ämnen som abort, masshysteri, menstruation och kvinnomord. I utställningen ”Vad som finns kvar” visas projektets andra del, ”On Rape/Om våldtäkt” (2022), där kvinnors vittnesmål om våldtäkt återges genom en serie konceptuella fotografier av kläder och föremål kopplade till övergreppen.
letter to a friend, Palestine, 2019
Emily Jacirs film ”letter to a friend, Palestine/brev till en vän, Palestina” från 2019 skildrar konflikten mellan Palestina och Israel, ett verk som i dag sex år efter tillkomsten är lika brännande aktuellt. I filmen berättar Emily Jacir i detalj om sitt hem i Betlehem, Dar Jacir, och den gata där det ligger – en plats präglad av det konstanta hotet om våld som staden och dess invånare lever under.
Plancha (Estocolmo), 2010/2025
Till utställningen på Moderna Museet har Teresa Margolles skapat en ny version av verket ”Plancha”, ursprungligen från 2010. I ”Plancha (Estocolmo)/Stekplatta (Stockholm)” (2010/2025) binds våldet i Mexiko ihop med den ökande våldsspiralen i Sverige och Stockholmsregionen under senare år. Från olika mordplatser runt om i Stockholmsområdet har material samlats in och blandats med vatten. Vattnet droppar från taket ner mot uppvärmda stekplattor, där det förångas och skapar en sorts minnesmärke över de liv som gått förlorade.
Hur kan vi förhålla oss till eller förstå de grymheter som skildras? Vad väcker dessa berättelser och vad blir kvar i oss efter mötet med dem? Konsten kan inte lösa konflikter, men den kan lyfta fram och bearbeta kollektiva erfarenheter och med det skapa plats för samtal och läkande. – Anna Tellgren, curator.
OM KONSTNÄRERNA
Laia Abril (född 1986)
Laia Abril är en katalansk konstnär, verksam främst i Barcelona, som arbetar undersökande med fotografi, text, video och ljud. Hennes verk berättar intima historier som avslöjar dolda och obehagliga verkligheter. Med särskilt fokus på biopolitik och jämställdhet utforskar hon hur strukturellt våld tar sig uttryck i individers liv.
Laia Abril är utbildad journalist och deltog i residensprogrammet vid FABRICA, Benetton Communication Research Center i Treviso, där hon under fem år arbetade som researcher, bildredaktör och fotograf för COLORS Magazine. Hennes konstnärliga projekt presenteras i form av installationer och i publikationer. Bland hennes böcker finns de prisbelönta ”On Abortion” (2018) och ”On Rape” (2022), samt den senaste ”On Mass Hysteria” (2024). Hon tilldelades 2023 det spanska kulturministeriets nationella fotografipris.
Emily Jacir (född 1970)
Emily Jacir är en palestinsk konstnär, filmskapare och pedagog, för närvarande bosatt i Betlehem och Rom. Hennes praktik inkluderar film, fotografi, skulptur, performance, text och ljud. Genom sin forskningsbaserade metod lyfter Jacir fram den politiska situationen i Palestina utifrån både vardagliga händelse och ur ett historiskt perspektiv.
Sedan mitten av 1990-talet har Emily Jacirs verk ingått i utställningar över hela världen och hon har även tilldelats en rad priser, däribland Guldlejonet för bästa unga konstnär 2007 vid den 52:a Venedigbiennalen. Hon var en av medgrundarna 2014 till Dar Yusuf Nasri Jacir for Art and Research i Betlehem, och är fortfarande verksam där.
Teresa Margolles (född 1963)
Teresa Margolles lever och verkar mellan sina två hemstäder Madrid och Mexico City. I sitt konstnärskap undersöker hon de sociala orsakerna och konsekvenserna av dödligt våld, diskriminering och fattigdom. Hon har en bakgrund inom både kommunikation och rättsmedicin, vilket präglar hennes metod.
I sina verk använder Teresa Margolles ofta fotografier, lera, textil, och vätskor som innehåller blod eller andra spår av mänskliga kvarlevor. Genom sina installationer och performanceverk uppmärksammar hon grava missförhållanden i sitt hemland och i närliggande gränsområden och ger röst åt människor i nöd. Hon representerade Mexiko på Venedigbiennalen 2009 och har sedan dess fortsatt att utveckla sitt arbete och metoder i olika utställningar i internationella sammanhang.


Med stöd från Spanska Ambassaden i Stockholm.
Vernissage: Vad som finns kvar
Motstånd, engagemang och politiskt ställningstagande förenar konstnärerna Laia Abril, Emily Jacir och Teresa Margolles i utställningen ”Vad som …
Laia Abril möter Emily Jacir och Teresa Margolles

Årskort
Med Årskortet får du får fri entré till alla utställningar under ett helt år. Köp ditt årskort i dag och besök oss så många gånger du …
Årskort

Nyhetsbrev
Prenumerera på våra nyhetsbrev! Då får du det senaste om det senaste på Moderna Museet direkt till din mail. Är du lärare? Då har vi …
Nyhetsbrev
