person lutar sig mot vägg med drakar

Lap-See Lam, Stillbild från Floating Sea Palace, 2024 © Lap-See Lam. Med tillstånd av konstnären; Galerie Nordenhake, Berlin/Stockholm/Mexico City; Moderna Museet, Stockholm; Vegastiftelsen; Studio Voltaire, London; The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto.

Begin Again, Begin Again

Lap-See Lam med Kholod Hawash

10.5 – 17.8 2025

Stockholm

Öppnar om 9 dagar

Upplev utställningen ”Begin Again, Begin Again” med Lap-See Lams videoinstallation ”Floating Sea Palace” som möter Kholod Hawashs textila arbeten. Den suggestiva filmen tar avstamp i myten om Lo Ting, som sägs vara Hongkongbornas anfader. I utställningsrummet visas också flera av rollfigurernas dräkter som skulpturala installationer.

”Floating Sea Palace” (2024) av Lap-See Lam (f. 1990 i Stockholm) tar sin utgångspunkt i myten om Lo Ting, som av misstag åkallar ett kinesiskt drakskepp och förs ut på en dramatisk resa till havs. Kocken ombord leder oss genom tid och rum, där hans egen historia vävs samman med Lo Tings till en berättelse om ursprung, uppbrott och förlust – och om sökandet efter ett hem.

En gång i tiden levde fiskfolket Lo Ting i harmoni med naturen. Men de kom att eftertraktas för sitt kött, som troddes kunna skänka hälsa och långt liv. I sin omättliga hunger efter köttet, som smakade både främmande och välbekant, jagade människorna dem tills bara en Lo Ting återstod.
Person i blå dräkt lutar sig ut ur munnen på ett draktskepp
Lap-See Lam, Stillbild från "Floating Sea Palace", 2024 Lap-See Lam, Stillbild från Floating Sea Palace, 2024 © Lap-See Lam. Med tillstånd av konstnären; Galerie Nordenhake, Berlin/Stockholm/Mexico City; Moderna Museet, Stockholm; Vegastiftelsen; Studio Voltaire, London; The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto

Kholod Hawash bildberättelser

I ”Begin Again, Begin Again” tolkar Kholod Hawash (f. 1977 i Basra, bosatt i Finland) Lap-See Lams berättelse i textila arbeten – dräkter som dels bärs av filmens rollfigurer, dels utgör en skulptural installation i rummet.

Kholod Hawash arbetar i den textila hantverkstekniken ”jodaleia” som är den arabiska termen för kviltning eller vaddstickning, samt ”tatreez”, broderi. Bilderna skildrar myter som går igen över hela världen, som alla är rotade i samma universella längtan efter att förstå människans existens. Kholod Hawash låter scener från irakisk folklore möta mesopotamisk och kinesisk mytologi och förenar dem med unika motiv inspirerade av hennes egna minnen och erfarenheter.

En symbol för förvandling och exil

Drakskeppet i “Floating Sea Palace” är baserat på verklighetens legendariska restaurang med samma namn. Fartyget, smyckad med en enorm gyllene drake, beställdes 1992 av affärsmannen Johan Wang och färdades från Shanghai till Göteborg. Efter att ha varit både restaurang och senare spökhus på Gröna Lund ligger skeppet nu avställt i Stockholms skärgård.

Drakskeppet blir en symbol för förvandling och exil i flera av Lap-See Lams verk och motivet återkommer bland annat i ”The Altersea Opera” (2024), ”Tales of the Altersea” (2023) och ”Dreamers’ Quay” (2022).

Stillbild från film, person i grön, gul och orange dräkt står inuti ett drakskepp.
Lap-See Lam, Stillbild från filmen "Floating Sea Palace", 2024 Lap-See Lam, Stillbild från Floating Sea Palace, 2024 © Lap-See Lam. Med tillstånd av konstnären; Galerie Nordenhake, Berlin/Stockholm/Mexico City; Moderna Museet, Stockholm; Vegastiftelsen; Studio Voltaire, London; The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto

Kalender

Fotomontage från film och på person
  • På svenska

Curatorn introducerar: Begin Again, Begin Again

Mer om utställningen