The Altersea Opera
Nordiska paviljongen
20.4 – 24.11 2024
Stockholm
Vidsträckt hav under en disig himmel. En vatten- och landlevande varelse ber till havsgudinnan Ma-Zhou när han av misstag tillkallar ett drakskepp som tar med honom på en resa bortom tid och rum.
På den 60:e internationella konstbiennalen i Venedig bjuder den Nordiska paviljongen in oss att ge oss ut på en resa ombord på ett spöklikt drakskepp som upptar den ljusa och öppna arkitekturen i Sverre Fehns meditativa mästerverk i Venedigbiennalens Giardini.
Den 38 meter långa bambukonstruktionen, som sträcker sig utanför paviljongens gränser, omsluts av en enorm och utsmyckad för med drakhuvud och draksvans i aktern, och har färdats från sin förtöjning vid Stockholms skärgårds frusna vatten till den venetianska lagunen.
Den svenska konstnären Lap-See Lam har skapat idén och ramverket till The Altersea Opera och har i samarbete med den norske kompositören Tze Yeung Ho och den finlandsbaserade irakiska textilkonstnären Kholod Hawash utformat verket till en poetisk utforskning av de existentiella innebörderna av förflyttning och tillhörighet som pendlar mellan det verkliga och det imaginära.
I installationens centrum hittar vi Lo Ting – till hälften fisk, hälften människa – som väcks till liv genom en film inspelad ombord på Sea Palace. Han är en gestalt i den hongkongska mytologin, omdanad över tidens gång genom Lams manus som återger berättelsen om hans längtan efter att återvända till ett tidigare hem, Fragant Harbour – bara för att finna att det har förvandlats till oigenkännlighet.
The Altersea Opera
The Altersea Opera är en audiovisuell installation med många lager, inspirerad av andan i Red Boat Opera Company – den turnerande operagruppen som gjorde kantonesisk opera populär på 1800-talet.
Besökare blir passagerare när de korsar tröskeln till farkostskelettet, som framförs av magiska segel gjorda av berättelser och fyllda med mytologiska vattenvarelser som försöker hitta tillbaka till platserna i deras förflutna.
Lap-See Lams efterforskningar för skapandet av operans drakskepp förde henne till Hongkong, och hon har arbetat nära Ho Yeung Chan, mästare i bambubyggnadsställningar. I århundraden har bambubyggnadsställningar spelat en viktig roll i regionens kulturella och arkitektoniska historia och har använts för att bygga tillfälliga scener för kantonesisk opera, en hyllad konstform i provinsen Guangdong i södra Kina.
Drakskeppet är inspirerat av Floating Restaurant Sea Palace, ett tredäcksfartyg byggt i Shanghai och bogserat till Göteborg 1991. När verksamheten gick omkull fick skeppet ett liv efter detta som spökskepp på Gröna Lund, där Lam upptäckte det i ett förfallet skick innan det flyttades till sitt nuvarande hem i ett avsides båtvarv.
Poesi, vaggvisor och poplåtar
Den kusliga kompositionen av Tze Yeung Ho, som kombinerar utvidgade speltekniker med barockornamentik, framförs med en eklektisk mängd instrument. Verket blandar librettot skrivet av Lap-See Lam (med bidrag av Ivan Cheng som Future Lo Ting) med poesi, vaggvisor och poplåtar, som bygger på konstnärernas olika kulturella historia.
Textila verk av Kholod Hawash bildar en skulptural installation i paviljongen. Hennes broderier frambesvärjer en distinkt värld av motiv, sydda stygn för stygn genom jodaleia och tatreez (arabiska för quiltning och broderi), med inslag från folksagor och arkeologiska landskap.
Venedigbiennalen 2024 (La Biennale di Venezia) pågår 20 april–24 november 2024 och är den 60:e i ordningen
Lap-See Lam
Lap-See Lam är född 1990 i Stockholm, Sverige, där hon bor och arbetar. Hon tog sin masterexamen i fri konst 2020 vid Kungliga konsthögskolan i …
Lap-See Lam
Tze Yeung Ho
Tze Yeung Ho är född 1992 i Oslo, Norge, och pendlar mellan Oslo och Helsingfors. Han har en PhD-examen från Estlands musik- och teaterakademi och …
Tze Yeung Ho
Kholod Hawash
Kholod Hawash är född 1977 i Basra, Irak, och bor och arbetar i Espoo, Finland. Under flera år var hon verksam som barnboksillustratör med uppdrag …
Kholod Hawash
Medverkande
Medverkande
Följ Nordiska paviljongen på Instagram
Följ Nordiska paviljongen på Instagram
Curator: Asrin Haidari, intendent Moderna Museet
Allkonstverket är ett initiativ av Moderna Museet, i samarbete med OCA (Office for Contemporary Art Norway) och Kiasma (Museet för nutidskonst) Finlands Nationalgalleri.
Projektet har möjliggjorts tack vare följande partners:
Stort stöd har erhållits av:
The Barbro Osher Pro Suecia Foundation
The Nordic Circle:
Åke Bonnier och Kristina Gustafsson
Thomas och Mari Eldered
John och Camilla Lindfors
Renée Aguiar-Lucander
Per och Ulrika Hillström
Per och Lena Josefsson
Svante och Sophie Påhlson-Möller
Rafaela Seppälä
PO Söderberg och Katarina Waldenström Lagerbielke
Jacob Wallenberg och Annika Levin
The Fund of Lise Wilhelmsen Art Award
Med generöst stöd från:
Galerie Nordenhake Berlin | Stockholm | Mexico City
The Swedish Film Institute
IASPIS, the Swedish Arts Grants Committee’s International Programme for Visual and Applied Arts
Göteborgs Stad
Alfred Kordelin Foundation
Projektpartners:
Elektronmusikstudion EMS
Genelec
Gröna Lund
Högmarsö Varv
Icebug
Ljud & Bildmedia
Sidenkompaniet
Statens fastighetsverk
Särskilt tack till:
Johan Wang för att vi får vara värd för Draken i Venedig