Dawn’s Host

Louise Nevelson, Dawn’s Host, 1959 Private collection, Courtesy Fondazione Marconi. Photo: A. Zambianchi-Simply.it, Milano© Louise Nevelson / Bildupphovsrätt 2017

Louise Nevelson

9.9 2017 – 14.1 2018

Stockholm

Genom sitt långa konstnärsliv utforskade Louise Nevelson collagets möjligheter. Se konstnärens sällan visade collage och skulpturer i utställningen som rymmer ett tiotal verk från 50-, 60- och 70-talet.

Influerad av kubismen och den tysk-franske konstnären Jean Arp skapade Louise Nevelson (1899–1988) tidigt skulpturer och assemblage av träföremål hon fann på gatan och målade i mattsvart. Den svarta färgen förenade de olika delarna i en helhet. För Nevelson representerade svart alla kulörer i en och stod för harmonin hon sökte i sin konst.

Skulpturer som frammanar något andligt

Under 1950-talet lämnade skulpturerna sina podier för att fylla hela väggar likt väldiga altartavlor. I monokromt svart, och senare vitt och guld skapade Nevelson nu skulpturgrupper av svarvade stolsben, listverk och träplankor som i skala närmade sig den abstrakta expressionismens måleri. Hennes monumentala verk frammanar något andligt och tidlöst och ger uttryck för en djupt personlig mytologi.

Skapade motivvärldar i mindre format

Vid samma tid som Nevelsons skulpturer tog allt mer rumsliga, monumentala former fann hon i collaget ett annat uttryck där hon lätt och intuitivt kunde utforska motivvärldar i mindre format. Papperslappar, tidningsklipp och svedda träbitar samlades i poetiska betraktelser av de förbisedda objekten, inte olikt den tyska konstnären Kurt Schwitters Merz-bilder.

Jag gör collage. Jag sammanfogar en splittrad värld och skapar ny harmoni” – Louise Nevelson.

Vitmålade skulpturer från golv till tak

För utställningen Sixteen Americans på Museum of Modern Art i New York (1959) skapade Louise Nevelson Dawn’s Wedding Feast med vitmålade skulpturer från golv till tak och med två totemfigurer som brud och brudgum, tillika sol och måne. Det omfattande verket var en allegori över ett sorts kosmiskt bröllop med världen, eller konstnärens förening med sin konst – ett tema hon ofta skulle återkomma till. Dawn’s Wedding Feast, där skulpturen Dawn’s Host, 1959 ingick, vände på föreställningen om skulptur som ett objekt att röra sig runt, istället var det en miljö som omgav betraktaren. Verket kan ses som en tidig föregångare till installationskonsten, men också till de faktiska kyrkorum som Nevelson, likt den rysk-amerikanske konstnären Mark Rothko skulle utsmycka. Utställningen blev Nevelsons publika genombrott, 60 år fyllda.

Nevelson föddes i Ryssland, emigrerade till USA

Louise Nevelson föddes 1899 som Leah Berliawski i Perejaslav-Chmelnytskyj, Ryssland, nuvarande Ukraina, i en judisk-ortodox familj som emigrerade till USA 1905. Nevelson nådde under 1960-talet stora framgångar och blev sent i livet blev en av efterkrigstidens mest hyllade skulptörer. I Downtown New York, där hon bodde från 1920-talet fram till sin död, blev hon känd som skulpturens excentriska grande dame med tunga svarta ögonfransar som sitt signum.

Curator: Jo Widoff

Utställningen visas på plan 4

Karta över Moderna Museet

Bilder

Utan titel
Louise Nevelson, Utan titel, 1970 Foto: A. Zambianchi-Simply.it, Milano © Louise Nevelson / Bildupphovsrätt 2017
Utan titel
Louise Nevelson, Utan titel, 1959 Foto: A. Zambianchi-Simply.it, Milano © Louise Nevelson / Bildupphovsrätt 2017
Utan titel
Louise Nevelson, Utan titel, 1975 Foto: A. Zambianchi-Simply.it, Milano © Louise Nevelson / Bildupphovsrätt 2017
Louise Nevelson, Total – totalitet – allt, 1959–1964 © Louise Nevelson / Bildupphovsrätt 2016