MMP: Douglas Gordon

11.11 1999 – 9.1 2000

Stockholm

Douglas Gordon tillhör en av de mest uppmärksammade konstnärerna i sin generation. Hans konceptuellt baserade men samtidigt mycket poetiska verk involverar ofta mer eller mindre kända filmer. De överförs till video och manipuleras för att användas i rumsliga installationer.

Med sina konceptuellt baserade och samtidigt mycket poetiska verk har Douglas Gordon (född 1966 i Glasgow) blivit en av 1990-talets mest uppmärksammade konstnärer. Han rör sig ledigt mellan olika uttryckssätt som text, performance, fotografi, video och installationer. Ofta konfronterar han betraktaren med både psykologisk intensitet och moraliska tvetydigheter. Många av hans arbeten involverar mer eller mindre kända filmer. Han har bland annat utnyttjat allt från kultfilmer som ”Psycho” och ”The Searchers” till amatörvideos och medicinsk dokumentärfilm. Dessa överförs till video och manipuleras genom spegelvändning, dubblering och slowmotion för att sedan användas i olika slags rumsliga installationer.

Särskilt för Moderna Museet Projekt gör Douglas Gordon en ny installation med titeln ”Harmony”. Den anspelar på Moderna Museet Projekts undersökande och experimentella karaktär och är utformad som ett laboratorium, ett besökarvänligt och forskningsbaserat filmarkiv. I Prästgårdens mörklagda f d samlingssal kan man på små monitorer ta del av ett stort antal spelfilmer där musiken spelar en viktig roll. Flera av dem innehåller dessutom samma musikstycken. Redan tidigare har Douglas Gordon låtit filmmusik ligga till grund för sina verk. I den mäktiga videoinstallationen ”Feature film” (1999) visas händerna på en dirigent som dirigerar en symfoniorkester när den spelar musiken till Alfred Hitchcocks relativt talfattiga ”Vertigo”.

Medan många av Douglas Gordons övriga arbeten bygger på tudelningen mellan passion-ångest, hat-kärlek, förförelse-våld, liv-död och perception-minne rymmer, ”Harmony” idéer om förening och påverkan. Filmer från olika perioder och platser kopplas samman på såväl väntade som oväntade vis. Men som så ofta med hans konst blir besökaren både fysiskt och psykiskt indragen i verket. På så sätt påminner ”Harmony” om ”Something between my mouth and your ear” (1994), en suggestiv installation i djupblått, där hitlåtar med The Rolling Stones, Bob Dylan, The Kinks m fl spelas. Hitlåtarna är från perioden januari till augusti 1966, d v s den tid då Douglas Gordon befann sig i sin mammas mage.

Douglas Gordon är just nu aktuell bl a med installationen ”Double vision” tillsammans med Stan Douglas på Dia Center for the Arts i New York och grupputställningen Locally Interested på Institute of Contemporary Art i Sofia.

Seminarium den 11 november kl. 12-16 i Auditoret.
Douglas Gordon visar delar av sina verk och talar om sitt arbete.

Utställningskommissarie: Maria Lind

Mer om utställningen