MMP: Emese Benczúr

10.10 1998 – 8.11 1998

Stockholm

För Moderna Museet Projekt har Emese Benczúr skapat ett nytt verk som anspelar på reklamens språk i det offentliga rummet men som samtidigt använder motsatta strategier. Till vänster om Moderna Museets huvudingång har hon placerat en ”reklamskylt”, i samma format som en svensk reklamskylt men i blått shantungsiden istället för en affisch av papper. På detta dyrbara tyg har hon applicerat knappt synliga bokstäver av samma material och i samma färg. Tillsammans formar de frasen ”The changes render visible the foundation (Förändringarna gör grunden synlig). Det oskyddade tyget utsätts under utställningsperioden för väder och vind och när konstnären så småningom sprättar bort bokstäverna har det omgivande tyget blekts och antagit en ny ton.

Liksom i Emese Benczúrs övriga arbeten är själva processen av central betydelse här, både gällande tillkomst och utveckling. Hon har valt ett material som associerar till kroppslig intimitet och exklusiva ritualiserade nöjen, och hon använder en tidskrävande metod. I kontrast till reklamens slagkraftiga uttryck talar hon om betydelsen av de fina nyanserna, i såväl ord som gestaltning, och hon betonar handens långsamma arbete. ”Livsnödvändiga mönster” sitter därtill uppe betydligt längre än den genomsnittliga reklamaffischen och den är ämnad att bära spår av sin omgivning, snarare än att påverka den.

På samma gång som Emese Benczúrs konst förhåller sig till konceptuella konstnärer som On Kawara och Roman Opalka så knyter den an till en lång kvinnlig tradition. Hon arbetar främst med textil, särskilt broderi på textil. Precis som oräkneliga kvinnor innan henne broderar hon ord, men istället för märkdukarnas uppfostrande och förtryckande sentenser är det korta fraser som vuxit fram ur hennes personliga upplevelser. Tygsorterna varierar beroende på tillkomst-
situationen och ordens innebörd men med en bakgrund som målerielev har hon upprepade gånger återkommit till canvas. Alla dessa textila verk har drag av dagbok men innehåller även element av meditation och botgöring. Konstnären mäter ut och kontrollerar tiden och rummet, med hjälp av dem, därmed också sin egen existens.

Emese Benzcúr är född 1969 i Budapest. Hon har nyligen haft en separatutställning på Studio Galeria i Budapest, inom ramen för serien Gallery by Night, och hon är just nu aktuell på Manifesta 2 i Luxemburg.

Utställningskommissarie: Maria Lind.