MMP: Erik Bozis

13.6 1998 – 16.8 1998

Stockholm

Många av Eriks Bozis arbeten består av enkla men slagfärdiga ingrepp i vardagslivet. För Moderna Museet Projekt har han låtit tillverka en kopia av en svensk telefonkiosk, fast 25 % större än Telias original. Den har placerats mitt i stadens visuella brus, invid Konserthusets sydvästra hörn på Hötorget. Där ingår den i stadsbilden och man upptäcker den först vid ett andra ögonkast.

Att saker ofta är mer än vad de ser ut att vara är typiskt för Eriks Bozis. På Rauma ñbiennalen i Finland 1996 lät han installera ett väldigt förstoringsglas i ett köpcentrum. Eriks Bozis kontextuella verk handlar ofta om information och kommunikation, och om svårigheten att överföra informationen och att få kommunikationen att fungera .

För utställningen Monument i Riga (1995), dit konstnärer bjöds in för att förhålla sig till platser där tyska, ryska, lettiska eller sovjetiska monument tidigare funnits, använde han typiska sovjetiska telefonautomater, tillverkade i Lettland. Placerade så högt att de omöjligt kunde nås kommenterade de både det allmänna kulturklimatet och ett heroiserande socialrealistiskt monument på samma torg.

Eriks Bozis är född 1969 i Liepaja, Lettland, där han också är bosatt. Just nu är han aktuell i
Manifesta 2 ñ European Biennal of Contemporary Art i Luxemburg 28/6 – 11/10 1998 där han visar en fotobaserad installation i Musée de la Ville de Luxembourg.

Moderna Museet är en ny verksamhet inom ramen för Moderna Museet. Under 1998 bjuds nio kända och mindre kända yngre konstnärer in för att göra nya verk särskilt för museet. Oftast förläggs Moderna Museet Projekt utanför själva museibyggnaden; i det speciella projektrummet i Prästgården intill museet på Skeppsholmen, ute på stan eller på annan ort.

I samband med varje Moderna Museet Projekt publiceras en dokumenterande katalog som finns tillgänglig kort efter öppningen.

Utställningskommissarie: Maria Lind