Jason Dodge
Moderna Museet Projekt, 1999
© Jason Dodge

MMP: Jason Dodge

26.8 1999 – 24.10 1999

Stockholm

Den amerikanske konstnären Jason Dodge (född 1969) har för perioden 26 augusti till 24 oktober omvandlat Prästgården intill Moderna Museet till en spelbana för en lyxig variant av badminton. Mer bildmässig än funktionell ger den utrymme för en berättelse där såväl början som slut inte bara är okända utan även osäkra, och där alienering och elegans ingår en skön förening. Titeln på installationen är ”Anders Contrave, del 2, your description of an impossible scenario of how we could be together is what made me love you and broke both our hearts”. Förutom spelplan och nät består den också av en domarstol, annan rekvisita samt levande inslag på öppningsdagen. ”Anders Contrave, del 1” visades på Art 30 Basel i juni 1999 och påminde om ett mässbås där diverse både praktiska och dekadenta föremål glömts kvar från föregående mässa.

Jason Dodges utsökt utförda skulpturala installationer pendlar mellan det välkända och det främmande. Han kombinerar till exempel lånade logotyper med påhittade, ungefär som en technodj blandar aproprierad musik med originalversioner. Tecknen han använder är främst hämtade ur 1900-talets designhistoria, till exempel från Karel Martens design av telefonkort och logotypen för 1964 års Swiss Expo, och de anspelar ofta på formgivningens förföriska förmåga. Detta ställs i kontrast till det slags design som återfinns i mataffärer, på biljetter och andra ställen där man inte förväntar sig formgivning. Han har även gjort sin egen design av eurons 500-sedel. Dessa kan väcka minnen från en specifik händelse eller framkalla en stämning från en särskild tidsperiod. På så sätt skapas en ny kontext för det bekanta, vilket i sin tur leder till mängder av nya betydelser där såväl det kollektiva minnet som betraktarens personlighet spelar en viktig roll.

Anders Contrave är namnet på det fiktiva företag som Jason Dodge använder som en modell för hur exotism kan fungera. I en tidigare utställning, på galleri Casey Kaplan i New York i maj 1998, var det istället upptäcktsresande som fick stå modell för exotismen. I båda fallen aktualiseras våra förväntningar på en viss kultur eller ett visst ämnesområde, hur de infrias respektive motsägs. I ”Anders Contrave, del 1 och 2” kan även Europa och det europeiska kulturarvet förstås som något exotiskt. Som så ofta i denne konstnärs verk finns det även här inslag av det absurda och av grymhet.

Jason Dodge är utbildad i skulptur vid Yale University i USA, där han också har undervisat i två år. Han är bosatt i New York. I samband med att Jason Dodge gör Moderna Museet Projekt har han ateljéstipendium på IASPIS fram till den 31 november.

Jason Dodge föreläser om sitt konstnärskap kl 14.00 lördagen den 28 augusti, i Biografen.

Utställningsansvarig: Maria Lind

Bilder

Jason Dodge
Moderna Museet Projekt, 1999
© Jason Dodge