Moderna Museet c/o Magasin 3

23.3 2002 – 16.6 2002

Stockholm

Den 15 januari 2002 stängde Moderna Museets byggnad på Skeppsholmen för reparation, men museets berömda 1900-talsamling är trots det tillgänglig för publiken. Under de kommande ett och ett halvt åren kommer olika konstinstitutioner att få botanisera bland alltifrån de kända modernistmålarna och skulptörerna till videoinstallationer och fotografi.Varje institution gör sitt eget urval till nya utställningar som visar samlingen ifrån nya och spännande perspektiv.

Först ut är Magasin 3 Stockholm Konsthall i Frihamnen. De har valt att fokusera på abstrakt skulptur och har funnit en mängd verk i samlingen som aldrig eller sällan har visats. Även ett antal bekanta mästerverk ingår i utställningen som visar en blandning av lika många svenska som utländska verk. Utställningen öppnar den 23 mars och pågår till 16 juni.

Deltagande konstnärer: Olle Bonniér, Lee Bontecou, Robert Breer, Viking Eggeling, Lars Englund, Annika Eriksson, Max Ernst, Lucio Fontana, Eric Grate, Gary Hill, Arne Jones, Louise Lawler, Sivert Lindblom, LG Lundberg, Carl Axel Lunding, Ebba Matz, Lars Millhagen, Louise Nevelson, KG Nilson, Claes Oldenburg, Palle Pernevi, Francis Picabia, Man Ray, Ulf Rollof, Jesus Rafael Soto, Georges Vantongerloo, Victor Vasarely, Ruth Vollmer, Nell Walden.

Curators: David Neuman, Richard Julin

Öppettider: lördag-söndag 12-17 och torsdag 12-19

Program om abstrakt konst

I samband med utställningen Moderna Museet c/o Magasin 3 arrangerar Moderna Museet och Magasin 3 Stockholm Konsthall två program om abstrakt konst i Filmhusets bio Mauritz.

DISKUSSION – ABSTRAKTION

Torsdag 16 maj, kl 18-20

Panelsamtal om abstraktion i konsten – idag.
Medverkande: Konstnärerna Jacob Dahlgren, Katarina
Löfstöm och Håkan Rehnberg.

Moderator: Prof. Margaretha Rossholm Lagerlöf.

Plats: Bio Mauritz, Filmhuset, Borgvägen 1-5, vid slutet av Valhallavägen. T-bana: Karlaplan uppgång Valhallavägen

PROJEKTION – ABSTRAKTION

Torsdag 23 maj, kl 18-20

Filmprogram med abstrakt film bl a ur Moderna Museets samling. Film av: Robert Breer, Stan Brakhage, Viking Eggeling, Pontus Hultén, Katarina Löfström m fl.

Senare i vår går turen till Skulpturens hus, som kommer att visa videofilmer ur Moderna Museets samling. I höst går turen till Waldemarsudde, som får göra sitt urval med tanke på att Prins Eugen en gång hade tankar på ett modernt museum.
Så även om byggnaden är stängd finns stora möjligheter att se på Modernas samling – sedd genom nya ögon.