Erik Chambert, Tyget Strandsvall, 1953 © Erik Chambert. Foto: Nationalmuseum

Erik Chambert

Moderna Museet nu

31.10 2009 – 10.1 2010

För ögat förefaller Erik Chamberts bilder vara helt abstrakta. De är spel mellan linjer och ytor, mellan ljus och skugga, hårt och mjukt.

Men Chambert utgick från livet självt i sina verk. Han var bildkonstnär, men i lika hög grad formgivare. Hans design har beskrivits som en ”mänsklig funktionalism”. I utställningen presenteras ett urval av Chamberts konstnärliga produktion, både konst och ett fåtal möbler.

Erik Chambert (1902–1988) bodde och arbetade i Norrköping. Han var verksam som formgivare och inredningsarkitekt i familjeföretaget AB Chamberts möbelfabrik och som fri konstnär. Sin utbildning fick han på Högre Konstindustriella Skolan i Stockholm.

Vernissage fredag 30 oktober kl 18-20

18.30 introduktion av utställningens curator Ylva Hillström därefter samtal med Christian Chambert. Bar. Ingång via huvudentrén. Utställningen pågår till den 10 januari 2010

Curator: Ylva Hillström

Erik Chambert