Förköpsbiljett krävs till utställningen Giacometti, gäller även barn och övriga med fri entré

Skulptur av Picasso utomhus.

Pablo Picasso, Frukost i det gröna, 1962. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Succession Picasso/ Bildupphovsrätt 2016

Utomhus­samlingen är alltid öppen

Kanske har du kommit till Skeppsholmen och upptäckt att Moderna Museet är stängt? Eller så känner du helt enkelt för en promenad i de vackra omgivningarna. Hur som helst finns ingen anledning att vara utan konst på vägen. Använd kartan och ge dig ut på egen konstvandring.

Illustrerad karta över Skeppsholmen
Moderna Museets utomhusskulpturer på Skeppsholmen.
Dan Graham, Paviljongskulptur II, 1984 © Dan Graham

1. Dan Graham, Paviljongskulptur II, 1984

Dan Graham har sedan 1960-talet gjort sig känd för sina paviljonger av spegelglas och fönsterglas. När man betraktar Paviljongskulptur II antyder strukturen på alla sätt att det vi ser, bör vara en byggnad. Ändå är det raka motsatsen till just en byggnad. Den saknar tak och skyddar inte mot regn och kyla. Den är inte sluten och skyddar inte mot yttre hot. Spegeln reflekterar den omgivande miljön så att ögat förvirras. Gränserna för byggnad och omgivning har suddats ut.

Karta utomhusskulpturer

Bjørn Nørgaard, Mannen på templet, 1980 © Bjørn Nørgaard / Bildupphovsrätt 2020

2. Bjørn Nørgaard, Mannen på templet, 1980

Det brukar sägas att museerna är den moderna tidens tempel. På baksidan av Moderna Museet står ett annat tempel, i mindre format och med antik förebild. Det är gjort av den danske konstnären Bjørn Nørgaard. Om man inte visste skalan skulle trapporna och kolonnerna se imponerande ut. Ovanpå templet finns en … ja, vad då? En man, en stympad figur i brons, långt ifrån den atletiska kropp som var antikens ideal. Bjørn Nørgaard är en av den nordiska samtidskonstens stora provokatörer. Han undersöker ständigt både material och sociala strukturer.

Karta utomhusskulpturer

Gustav Kraitz, Närkontakt, 2008 © Gustav Kraitz / Bildupphovsrätt 2020

3. Gustav Kraitz, Närkontakt, 2008

Gustav Kraitz hämtar sina material från naturen: lera, sten och metall. I Närkontakt är den mörka diabasen blankpolerad, och när regnet faller över den blir den svart som kol. Det blanka bryts tvärt på kortsidorna, som är knaggliga och råa. Det händer mycket när man hugger i en sten, säger Kraitz. Närkontakt är placerad i linje med kajen, där vågorna kluckar oförtrutet. Det är lätt att föreställa sig att stenens form har uppstått genom att under åratal ha blivit översköljd av vattnets mjuka rörelser.

Karta utomhusskulpturer

Per Kirkeby, Utan titel, 1999–2000 © Per Kirkeby / Bildupphovsrätt 2020

4. Per Kirkeby, Utan titel, 1999–2000

Här bakom Moderna Museet står en labyrintisk tegelbyggnad utan tak. Gå in och upplev den inifrån! Det här är en skulptur av den danske konstnären Per Kirkeby. Kirkebys målningar och bronsskulpturer är yviga och expressiva, men hans verk i tegel är strama och arkitektoniska och befinner sig någonstans mellan att vara byggnader och skulpturer. På frågan vad verket på Skeppsholmen har för titel så svarade han lite undflyende att han inte brukar ge titlar åt sina verk, men tillade att Det heliga pumphuset kanske inte vore så dumt.

Karta utomhusskulpturer

Utomhusskulptur Instabil
Lars Englund, Instabil, 2005 © Lars Englund. Foto: Moderna Museet/Åsa Lundén

5. Lars Englund, Instabil, 2005

Lars Englunds rytmiska spel mellan rum, arkitektur och skulptural form liknas ibland vid barockens böljande formspråk. Men hans konst ligger också nära den amerikanska 1960-talsminimalismen som utforskade den moderna tidens material som gummi, stål, kolfiber, aluminium och olika sorters plaster i ett icke-föreställande formspråk. Lars Englund arbetar med vissa återkommande verksgrupper i sin konst, och ”instabilen” är en av dessa. Trots sin rejäla förankring i berggrunden utför skulpturen en oupphörlig dans på stället. När blåsten tar tag i den gröna vingen, vill säga.

Karta utomhusskulpturer

Christian Berg, Monumentalfigur, 1927 © Christian Berg / Bildupphovsrätt 2020

6. Christian Berg, Monumentalfigur, 1927

Christian Berg utbildade sig på Konstakademin i Stockholm. En resa till Egyptens pyramider gjorde stort intryck och i Paris mötte han kubismen. Monumentalfigur förställer en abstrakt kvinnotorso. Verket ställdes ut på Stockholmsutställningen 1930 och fick förödande kritik. På 1950-talet hade konstsynen förändrats och Berg mötte uppskattning.

”Mitt skulpturala arbete är uttryck för det som griper och engagerar mig, vare sig det gäller en säregen blomma, eller en trädform, en sten eller ett snäckfragment på stranden, som man vill göra poesi av, eller man vill omskapa en figur till monumental resning, där man i proportionernas inbördes förhållande söker få fram något av allvar och religiositet.”

Karta utomhusskulpturer

Erik Dietman, Monument över den sista cigaretten, 1975 © Erik Dietman / Bildupphovsrätt 2020

7. Erik Dietman, Monument över den sista cigaretten, 1975

Ett monument reses i de flesta fall för att hylla någon viktig person eller avgörande händelse i ett lands historia. Men Erik Dietmans pampiga sockel kröns av till synes ingenting. En stege bjuder in betraktaren att kliva upp och kika. Gör det! Väl däruppe ser du att det minsann tronar en askkopp med lite aska i, gjuten i brons. Finurligheter, språkliga och andra, är ofta lika viktiga som skulpturernas form i Erik Dietmans konst.

Karta utomhusskulpturer

Skulptur av Picasso utomhus.
Pablo Picasso, Frukost i det gröna, 1962. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Succession Picasso/ Bildupphovsrätt 2016

8. Pablo Picasso, Frukost i det gröna, 1962

Frukost i det gröna är utförd av den norske konstnären Carl Nesjar utifrån Picassos pappmodeller. Frukost i det gröna är också titeln på en berömd målning från 1861–63 av den franske målaren Édouard Manet. Picasso gjorde under sin karriär en hel rad verk inspirerade av andra konstnärers målningar. I Manets målning är herrarna välklädda män från samhällets övre skikt, medan kvinnan är naken. I Picassos tappning har frukostätarna alla blivit avklädda badare, utan borgerliga kläder.

Karta utomhusskulpturer

Beth Laurin, Del 1, 1976. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Beth Laurin / Bildupphovsrätt 2016

9. Beth Laurin, Del 1, 1976

Beth Laurins skulptur är ett motsägelsefullt objekt. Det är abstrakt men ändå välbekant och gjort av hård polyester i en mjuk böj. Den mörka marmorerade ytan förstärker den organiska känslan. Den är blank och speglar såväl himlen som det omgivande grenverket, likt en skogstjärn. Del 1 är en uppförstorad detalj från en annan skulptur av Beth Laurin i Moderna Museets samling. I den, som heter Tillstånd VI, fortsätter formen och bildar en öppen oval, där ändarna är formade som ansikten.

Karta utomhusskulpturer

Färgglada utomhusskulpturer med titeln ”Paradiset”
Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, Paradiset | Le Paradis fantastique, 1966. Foto: Åsa Lundén / Moderna Museet © Niki de Saint Phalle and Jean Tinguely / Bildupphovsrätt 2019

10. Niki de Saint Phalle och Jean Tinguely, Paradiset, 1966

Paradiset skapades ursprungligen för världsutställningen i Montreal 1967. I Paradiset möter Niki de Saint Phalles färgstarka, livsbejakande och rundlagda kvinnofigurer Jean Tinguelys svarta, kantiga och skramliga maskiner. Under den varma delen av året sätts figurerna i rörelse och vatten sprutar och porlar här och var. Det berättas att det fanns ett apelsinträd i Edens lustgård, och därför finns ett apelsinträd i de flesta klosterträdgårdar. Och givetvis finns det ett sådant också i detta Paradis. Titta noga så får du se.

Karta utomhusskulpturer

Färgglad skulptur utomhus på grönt gräs under blå himmel.
Alexander Calder, De fyra elementen, 1961. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Alexander Calder / Bildupphovsrätt 2016

11. Alexander Calder, De fyra elementen, 1961

Alexander Calder var utbildad ingenjör, men bestämde sig för att bli konstnär när han betraktade himlakropparnas rörelser under en resa till sjöss. De fyra elementen rör sig snurrande eller böljande. Vilken av de fyra skulpturerna som representerar luften, vattnet, jorden och elden är upp till betraktaren att avgöra. En liten modell till De fyra elementen gjordes redan1939, men inte förrän 1961 byggdes det i stort format och placerades på Skeppsholmen. Det var lagom till öppningen av den legendariska utställningen Rörelse i konsten.

Karta utomhusskulpturer

Skulptur av Björn Lövin.
Björn Lövin, Leninmonumentet 13 april 1917, 1977 © Björn Lövin

12. Björn Lövin, Leninmonumentet, 1977

En kall aprildag 1917 stannade Lenin till i Stockholm på sin väg till Petrograd. Ute rasade världskriget och det ryktades om en revolution i Ryssland. På ett pressfotografi som dokumenterar besöket har någon markerat Lenin med ett kryss. Han går på den då kullerstensbelagda och spårvägstrafikerade Vasagatan. I Leninmonumentet har Lövin återskapat både gatan och spåret och på en av gatstenarna finns ett likadant kryss som på pressbilden. Det här är inte ett monument som ska hylla en person eller gärning, så som monument ofta gör. Istället är det ett, i ordets rätta bemärkelse, minnesmärke.

Karta utomhusskulpturer

Jordkonstverk
Thomas Woodruff, Louisa, 1987 © Thomas Woodruff

13. Thomas Woodruff, Louisa,1987

Thomas Woodruff arbetade främst med lågmälda jordskulpturer, de flesta på Hawaii där han växte upp. Louisa är en gräsbevuxen kulle, knappt märkbar för den som inte letar. Som en skatt som finns tillgänglig för alla men som bara kan upplevas av den som känner till den. Det är ett verk som är i ständig förändring. Kullen ändrar form under fötters trampande och snöns tyngd på vintern. Gräset gulnar och blir grönt igen. Woodruff dog 1988 och Louisa blev hans sista verk.

Karta utomhusskulpturer

Utomhusskulptur Svart svensk granit
Ulrich Rückriem, Svart svensk granit, 1981. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet © Ulrich Rückriem

14. Ulrich Rückriem, Svart svensk granit, 1981

Ulrich Rückriem är skulptör, men han ser inte som sin uppgift att bearbeta sitt material. Han betraktar själva stenen som en skulptur i sig. Hans process och verktyg är de samma som i stenindustrin, där han började som lärling, och hans arbete avslutas där de flesta konstnärer inleder sin process. Alla led i arbetet är synliga. Borrhålen har inte trollats bort av hammare och mejsel, utan redovisas tydligt. Verkets titel – i det här fallet Svart svensk granit – påminner om en innehållsdeklaration. Rückriem arbetar medvetet med stenens förhållande till den omgivande arkitekturen.

Karta utomhusskulpturer

Mer om utställningen