Maria Miesenberger Utan titel (Herrarna i hagen) från serien Sverige/Schweden, 1993

Maria Miesenberger, Utan titel (Herrarna i hagen) från serien Sverige/Schweden, 1993 © Maria Miesenberger / Bildupphovsrätt 2016

Moment – Maria Miesenberger

22.3 2014 – 4.5 2014

Stockholm

Maria Miesenberger (f 1965) arbetar med fotografi och skulptur. I Moderna Museets samling finns en svit bilder från ett av hennes mest kända projekt, Sverige/Schweden (1993–2000) där hon utgår från familjens fotografialbum men reducerar de avbildade till svarta siluetter i en idyllisk och samtidigt tvetydig omgivning.

Konstnären har transformerat de välkända motiven med släktsammankomster i sommargrönskan till en osäkrad sfär där tidens gång och relationernas fasta band tycks ha upphört. De äldre verken ställs här samman med tre fotografier ur den nya serien Reflection on the Presence of Love (2013). Också här läggs lager på lager och ansiktet som framträder (konstnärens syster) döljs av händer som både skyddar och trycker undan. Rörelsen finns i ambivalensen mellan det sköna och det fula, mellan nuet och det tidlösa. På golvet hukar så en liten gestalt i nylonstretch, Duck & Cover från 1999. Titeln är även namn på en metod som barn lärdes att tillämpa under kalla kriget – spring inte, utan huka istället för bomben som faller. I utställningen fortplantas en tryckvåg, från den lilla skyddslösa gestalten, åter in i fotografiernas svartvita värld.

Med utgångspunkt i Maria Miesenbergers konstnärskap har författaren och dramatikern Lars Norén skrivit en ny essä: Poros. Om Maria Miesenberger. Boken finns tillgänglig i utställningen samt i museets butik.

Curator: Ann-Sofi Noring

Bilder

Maria Miesenberger
Utan titel (Herrarna i hagen) från serien Sverige/Schweden, 1993
© Maria Miesenberger/BUS 2014
Maria Miesenberger
Duck & Cover (grey), 1999
© Maria Miesenberger/BUS 2014