Udda veckor: Eva Löfdahl

21.10 2002 – 3.11 2002

Stockholm

När konstnärer tillfrågades om att vara med på Moderna Museets Udda veckor, ombads de att undersöka om det i deras konstnärskap möjligen fanns något sidospår, en kanske inte helt utvecklad tanke, men en potentiell idé. Eva Löfdahl (f. 1953) hittade snart materialet till det som hon nu visar på Moderna Museet c/o Klarabergsviadukten 61: ”Interbreeding Classified”.

Eva Löfdahls konstnärskap uppehåller sig gärna vid klassifikationer. Den upplysta människans rationella sätt att sortera, tämja, naturen. På gott och ont växte klassificerande system fram på 1700-talet och födde genier som Carl von Linné, men som även ledde till avarter som de rasbiologiska excesserna under 1930-talet.

I sin utställning undersöker Eva Löfdahl klassifikationens paradoxala irrationella natur bland annat genom att tillämpa den på sitt eget konstnärskap. Målningar, fotografier som blivit över sorteras och ”kartläggs” som om de vore sprungna ur naturen. Akvarellerna, som visar ett slags livsformer, kallar hon triploider, en genmanipulerad livsform med tre kromosomuppsättningar. En mutation.

Sådana mutationer, verkar Eva Löfdahl mena, uppstår kontinuerligt i vårt samhälle. I en annan del av utställningen på Moderna visar hon fotografier av platser hon varit på där det uppstått oväntade civilisationsanknutna ”mutationer”. På hennes bakgård i Bagarmossen, till exempel, fann hon ett nedklottrat elskåp – platsen hade fått en helt ny och oförutsedd betydelse.

Ytterligare en del av utställningen består av citat tagna ur olika botaniska sammanhang. En sorts privat klassifikation av klassifikationerna. Presenterat i långa linjer – som notsystem.

Men Eva Löfdahls konst handlar inte om en sorteringsmani i sig – snarare en lekfullt formulerad fråga: Vad är det som går förlorat varje gång vi placerar något i ett fack, klassificerar det och etiketterar det, oavsett om det är ståndare och pistiller, samhällsfenomen eller konstnärskap?

Eva Löfdahl tillhörde, tillsammans med Max Book och Stig Sjölund konstnärsgruppen Wallda som av många betraktas som en av åttiotalets viktigaste konstgrupp. Idag har alla tre utvecklat sina konstnärskap på vitt skilda sätt.

Intendent: Ann-Sofi Noring

Frågor till konstnären

Vad kommer du att visa på Klarabergsviadukten 61?
(Skratt) Jag visste att det skulle bli svårt det här! Får jag återkomma?

Vad tycker du om två-veckors-utställningar?
Rätt bra. De flesta intresserade hinner nog se.

Vad tycker du om det begränsade utrymmet?
Det är inte så litet. Det kan vara intressant med både stora utrymmen eller små.

Har du ställt ut på Moderna Museet förut? När? Vad?
Jag är representerad i samlingen och de verken har varit utställda några gånger.

Vilken är den mest betydande utställningen på Moderna Museet enligt dig?
Kan jag svara på det senare också? Just nu blir det tomt i huvudet.