Udda veckor: Eva Löfdahl
21.10 2002 – 3.11 2002
Stockholm
Eva Löfdahls konstnärskap uppehåller sig gärna vid klassifikationer. Den upplysta människans rationella sätt att sortera, tämja, naturen. På gott och ont växte klassificerande system fram på 1700-talet och födde genier som Carl von Linné, men som även ledde till avarter som de rasbiologiska excesserna under 1930-talet.
I sin utställning undersöker Eva Löfdahl klassifikationens paradoxala irrationella natur bland annat genom att tillämpa den på sitt eget konstnärskap. Målningar, fotografier som blivit över sorteras och ”kartläggs” som om de vore sprungna ur naturen. Akvarellerna, som visar ett slags livsformer, kallar hon triploider, en genmanipulerad livsform med tre kromosomuppsättningar. En mutation.
Sådana mutationer, verkar Eva Löfdahl mena, uppstår kontinuerligt i vårt samhälle. I en annan del av utställningen på Moderna visar hon fotografier av platser hon varit på där det uppstått oväntade civilisationsanknutna ”mutationer”. På hennes bakgård i Bagarmossen, till exempel, fann hon ett nedklottrat elskåp – platsen hade fått en helt ny och oförutsedd betydelse.
Ytterligare en del av utställningen består av citat tagna ur olika botaniska sammanhang. En sorts privat klassifikation av klassifikationerna. Presenterat i långa linjer – som notsystem.
Men Eva Löfdahls konst handlar inte om en sorteringsmani i sig – snarare en lekfullt formulerad fråga: Vad är det som går förlorat varje gång vi placerar något i ett fack, klassificerar det och etiketterar det, oavsett om det är ståndare och pistiller, samhällsfenomen eller konstnärskap?
Eva Löfdahl tillhörde, tillsammans med Max Book och Stig Sjölund konstnärsgruppen Wallda som av många betraktas som en av åttiotalets viktigaste konstgrupp. Idag har alla tre utvecklat sina konstnärskap på vitt skilda sätt.
Intendent: Ann-Sofi Noring
Frågor till konstnären
Vad kommer du att visa på Klarabergsviadukten 61?
(Skratt) Jag visste att det skulle bli svårt det här! Får jag återkomma?
Vad tycker du om två-veckors-utställningar?
Rätt bra. De flesta intresserade hinner nog se.
Vad tycker du om det begränsade utrymmet?
Det är inte så litet. Det kan vara intressant med både stora utrymmen eller små.
Har du ställt ut på Moderna Museet förut? När? Vad?
Jag är representerad i samlingen och de verken har varit utställda några gånger.
Vilken är den mest betydande utställningen på Moderna Museet enligt dig?
Kan jag svara på det senare också? Just nu blir det tomt i huvudet.
Om Udda veckor
Udda veckor var en serie utställningar särskilt utformade för Moderna Museet c/o Klarabergsviadukten 61.
Vernissage skedde varannan måndag kväll kl. 18, varje udda vecka. Konstnärskap av vitt skilda slag presenterades. Ytan på 70 kvm gav en tydlig gemensam ram. Utställningsformen öppnade sig för det annorlunda, det som var oväntat i konstnärskapet. Moderna Museet c/o Klarabergsviadukten 61 stängde den 31 augusti 2003.