Lenke Rothman, Udda veckor: Lenke Rothman, 2003 © Lenke Rothman. Foto: Per-Anders Allsten

Udda veckor: Lenke Rothman

24.3 2003 – 6.4 2003

Stockholm

Ord som fläta, väva, knyta och knäppa ihop är självklara när man talar om Lenke Rothmans arbeten. De beskriver hur betydelserna vävs samman i lager på lager, hakas ihop och länkas till varandra. Men de här orden är högaktuella också i verken själva, i hur de har kommit till.

Se bara i rummet runtomkring dig! De genomamerikanska idolflaggorna är, liksom sovjetflaggan, invävda i ett gallerverk av träribbor, någonstans mellan fängelsegaller och lastpallar. Vackra mångfärgade tygremsor löper genom och knäpps ihop med korgmakarens märkligt huslika ramverk.

Små tecknade korsstygn, den stillsamma intimitetens tecken, möter världens outgrundliga komplexitet, dess eviga drama i stort och smått. Betydelser vävs mellan verk som är så udda i Lenke Rothmans produktion att de aldrig kunnat visas – och verk som är så nya att de aldrig tidigare setts. Precist trevande rör sig våra blickar över associationssprång och förvandlingar.

Lenke Rothmans arbeten har alltid en historia bakom sig. En meningsfull historia, men inte alltid God. Ett personligt möte, ett förbluffande sammanträffande, en upptäckt i tidningen, eller kanske hos korgmakaren i en by på Azorerna. Allt dock med en resonansbotten som i sin bokstavliga obönhörlighet egentligen gör den goda historien omöjlig – i ljuset av hennes erfarenhet av att vara en överlevande från Förintelsen.

Lenke Rothmans historier försvinner in i verken, men blir inte nödvändigtvis delar av dem, snarare utlöser berättelserna nya överraskande betydelser. Betydelser som i sin tur flätas in i våra egna associationer och sedan vävs samman med verken runt omkring.

Den här förvandlingen är alltid lika överraskande – sprången som konstnären tar är fullkomligt oberäkneliga och häpnadsväckande djärva. Och trots det känns hennes arbeten så förunderligt bekanta, som om de vore gamla vänner. Det är märkligt.

Frågor till konstnären

Vad kommer du att visa på Klarabergsviadukten 61?
Jag kommer att visa saker som inte har visats förut.

Vad tycker du om två-veckors-utställningar?
Jag tycker mycket om det. Det känns opretentiös, man kan ha användning av sin intuition, vad som kan fungera i just det här sammanhanget.

Vad tycker du om det begränsade utrymmet?
Utrymmet känns adekvat i förhållande till längden på utställningen. Det känns helt klart spännande.

Har du ställt ut på Moderna Museet förut? När? Vad?
Ja, jag var med i en utställning 1979 där mitt verk ”5x 1000” namngav hela utställningen.

Vilken är den mest betydande utställningen på Moderna Museet enligt dig?
Daliutställningen och naturligtvis också Rörelse i konsten samt Chagall