Udda veckor: love and devotion
© Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Udda veckor: Love and Devotion

16.12 2002 – 1.1 2003

De fyra medlemmarna i konstnärsgruppen love and devotion – Ingrid Eriksson, Carina Gunnars, Karin Johnson och Anna Kindgren – arbetar alltid på ett medvetet plan med platsen de befinner sig på. Allt tas i beaktande. Förståelse och diskussion är arbetsredskap. När love and devotion den 16 december intar rummet för Udda veckor, står gallerirummet, ”den vita kuben”, i centrum, både som objekt i sig – och som symbolisk plats.

I snart ett halvt sekel har diskussionen om frågan om konstens rum som å ena sidan ett rum befriat från kommersiella och politiska krafter, eller å den andra sidan – som en arena för både social bekräftelse och hierarkiskt tänkande. Genom ingrepp och belysning i och av kuben/utställningsrummet, öppnas nya infallsvinklar som kan väcka tankar om museet som en estetisk och etisk mötesplats.

Love and devotion grundades hösten 1999 och har sedan dess genomfört ett antal olika projekt. Just nu befinner de sig i sluttampen av ett offentligt konstuppdrag för Uppsala läns landsting och Ulleråkers sjukhus psykos- och rehabiliteringsavdelningar. Istället för att placera ett befintligt verk för miljön, som oftast är brukligt, har de tillsammans med personalen förbättrat miljön för både patienter och vårdpersonalen genom praktiska åtgärder. De har varit med i alltifrån valet av gardiner till snickrandet av en trappa från en balkong för att på så sätt få fram en uteplats.

På Uppsala Konstmuseum organiserade love and devotion en verkstad för skolelever där de sydde om och broderade t-shirts från second-handaffärer, ordnade en modevisning med de medverkande eleverna och ställde ut t-shirtarna. Projektet hette På Riktigt/For Real och hade syftet att visa eleverna hur de själva kunde initiera, skapa och genomföra ett konstprojekt från början till slut.

Frågor till Love and Devotion

Vad kommer ni att visa på Klarabergsviadukten 61?
24 november kommer vår julskyltning att avtäckas. Missa inte den! Under Udda veckor presenterar love and devotion den vita kuben.

Vad tycker ni om två-veckors-utställningar?
Ökad genomströmning är bra i kombination med mer omfattande och fördjupande utställningar.

Vad tycker ni om det begränsade utrymmet?
Vi förhåller oss till det.

Har ni ställt ut på Moderna Museet förut? När? Vad?
Nej. Det här är första gången

Vilken är den mest betydande utställningen på Moderna Museet enligt er?
Vanishing points, Implosion, Tänk om, och Mike Kelley – om den hade blivit av.

Udda veckor: love and devotion
© Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet