Xul Solar

28.5 1998 – 30.8 1998

Stockholm

Xul (uttalas Shul på svenska) Solar är en förgrundsfigur inom den moderna konsthistorien i Latinamerika och hans arbete slår en bro mellan Paul Klees och de tyska expressionisternas fantastiska strukturer, Rudolph Steiners och antroposofernas idéer om synkretism och den argentinska modernismens ”nya mytologier”.

1926 skrev avantgardeförfattaren Jorge Luis Borges om den argentinska kulturen att: ”det finns inga legender i detta land och inte ett enda spöke vandrar på våra gator. Det är en skam. Vi lever i en grandios verklighet, men vårt fantasiliv är uselt…

Buenos Aires är numera inte en stad, det är ett land. Och vi måste finna den poesi, musik, måleri, religion och metafysik som passar för dess storhet”. Han kunde lika gärna ha beskrivit sin nära vän Xul Solars liv och arbete.

Xul Solar föddes 1887 som Oscar Alejandro Agust´n Schulz Solari i San Francisco i provinsen Buenos Aires. Hans far var tysk och modern italienska. Han började skriva och måla i 10-årsåldern, och 1912 lämnade han Buenos Aires och for till Europa. Han kom till Paris 1913, via London och Turin. Han reste mellan Frankrike och Italien till 1914, då första världskriget bröt ut och han blev tvungen att bli kvar i Italien. 1917 började han använda pseudonymen Xul Solar (en kombination av en palindrom på det latinska ordet ”lux” som betyder ljus och en variant på den romanska roten till sol, solar, vilket också var en sammandragning av hans efternamn). Detta var ett tidigt tecken på hans intresse av det ockulta och påhittade språk. 1918 hade hans stil blivit mer geometrisk och han målade sina första arkitektoniska fantasier.

Han fortsatte att resa vitt och brett i Europa och ställde ut sporadiskt. 1924 återvände han till Argentina med den kubistiske målaren Emilio Pettoruti. I Bunos Aires umgicks han med de intellektuella kring tidskriften Martin Fierro och i den publicerade han i september samma år en artikel om Pettorutis utställning på Calle Florida. Samma ställde han också ut på Primer Sal Libre de Buenos Aires. För att markera Marinettis besök i Buenos Aires anordnade Amigos del Arte 1926 utställningen Pintores Modernos där Xul Solar fanns med och under de kommande åren skulle han komma att ställa ut med dem regelbundet.

Under hela 1920-talet hade han ett nära samarbete med sin vän författaren Jorge Luis Borges och illustrerade en del av hans böcker. Han delade också intresset för språket med Borges, och han uppfann ett eget: ”neocriollo” och ”pan lengua”. Många av Solars målningar har titlar skrivna i neocriollo, vilket han också använde för att skriva artiklar. 1930 fördjupade han sitt tidigare intresse av det ockulta, i synnerhet astrologi, och han strävade efter att syntetisera dessa intressen i sitt arbete. 1939 grundade han Pan klub (vilken fortfarande existerar) som ett centrum för sina universalistiska projekt.

1954 köpte han ett hus i Tigredeltat nära Buenos Aires där han målade en serie arkitektoniska projekt. Han arbetade också på en serie ”graflas” bestående av färgade abstrakta skyltar som hade sin motsvarighet i ord, ljud, känslor och tankar. Han dog 1963 i sitt hus vid Tigre och en retrospektiv utställning hölls på Museo Nacional de Bellas Artes i Buenos Aires. Andra utställningar har hållits i Museo Municipal de Bellas Artes i La Plata (1968) samt i Musée d´Art Moderne de la Ville de Paris (1977). 1993 öppnade Pan Klub ett Xul Solar-museum där hans gamla våning låg i Buenos Aires. 1994 visades en utställning med hans arkitektoniska projekt i Courtauld Institute Galleries i London.

Utställningen – som visar ett 40-tal verk – anordnas för Moderna Museet av Museo Nacional de Bellas Artes i samarbete med Fundacion Pan Klub i Buenos Aires i samband med den argentinske presidenten dr Carlos Saoel Menems statsbesök i Sverige.

Utställningskommissarie: David Elliott