stillbild från film

Hiwa K, View From Above (stillbild från film), 2017

Filmklubben: Hiwa K

Filmvisning och samtal

11.9 2021

Stockholm

Se ett urval av den irakisk-kurdiska konstnären Hiwa Ks videoverk, däribland ”View From Above” (2017) och ”This Lemon Tastes of Apple” (2011). Filmvisningen följs av ett samtal mellan Hiwa K och Lena Essling, intendent, Moderna Museet.

Den internationellt uppmärksammade irakisk-kurdiska konstnären Hiwa K utgår i sitt arbete från politiska händelser, slumpmässiga möten, muntligt berättande och egna erfarenheter. I performances, videor, skulpturer och installationer återkommer han till frågor om politiskt minne och tillhörighet, men också vad han kallar ”platslöshet” och ”möjlighetszoner”. Hiwa K närmar sig sina ämnen med nyfikenhet och pragmatism, i kollektiva och inkluderande processer. I sitt arbete har han gjutit klockor av krigsmateriel, skapat boplatser av cementrör och utmanat filosofer i brottning. Ofta väljer han att  distansera sig från en förväntad konstnärsroll i sina verk, där han kan medverka som intervjuare, guide, bandledare eller aktivist.

Filmvisningen följs av ett samtal mellan Hiwa K och Lena Essling, intendent, Moderna Museet.

Om filmerna

Pre Image (Blind as the Mother Tongue), (2017)

[Förbild (Blind som modersmålet)]
17:40 min

Som del av en generation migranter som tog sig illegalt från irakiska Kurdistan till Europa till fots, simulerar Hiwa K här upplevelsen av att färdas genom främmande territorium genom att balansera ett föremål på näsan, en stav med ett antal backspeglar från motorcyklar: ”För att minnas behöver man ibland andra arkeologiska verktyg.”
Detta ”anpassningsverktyg” fungerar som en förlängning av både kropp och sinnen och involverar både konstnären och betraktaren i en balansakt. Färden går över åkrar, ödetomter och stadslandskap, genom Turkiet och vidare till Aten och Rom. När konstnären anpassar sina rörelser för att balansera föremålet, måste även betraktaren förhålla sig för att försöka förstå de desorienterande spegelbilderna. På så vis ges glimtar av vad Hiwa K kallar ”förbilder”, fragment av en uppbruten framtid som förmår oss att finna vägen utan att veta åt vilket håll vi reser.

Producerad för documenta 14, Aten.

View from Above (2017)

[Vy ovanifrån]
12:27 min

Långsamt panoreras förödelsen i en krigshärjad stad. Den enda mänskliga närvaron är konstnärens röst som återger berättelsen om desertören M, på flykt från en plats som klassats som ”säker zon” av FN. För att inte deporteras tillbaka måste M i förhör övertyga om en bakgrund i staden K, en plats där han aldrig varit. Tagningar från en modell av den tyska staden Kassel, utbombat efter andra världskrigets slut, blir fond för en tidlös berättelse om rättslöshet och förlorad identitet i spåren av konflikt.

Filmens manus är skrivet tillsammans med konstnären Lawrence Abu Hamdan, som i sitt arbete utforskar ”lyssnandets politik” – giltigheten i den enskildes vittnesmål och transaktionen med åhöraren. Konstnärerna delar en erfarenhet av exil undan politisk instabilitet. Abu Hamdan som jordanier boende i Libanon, Hiwa K med sin bakgrund i Irakiska Kurdistan, baserad i Berlin.

Verket ingår i Moderna Museets samling, där det just nu finns installerat. Producerat för documenta 14, Stadtmuseum Kassel.

This Lemon Tastes of Apple (2011)

[Den här citronen smakar äpple]
6:15 min

”Saddam kallade Irakiska Kurdistan för Allahs paradis på jorden. Jag började förstå ironin efter 1988 när jag fick höra av några av våra släktingar som överlevde den kemiska attacken i Halabja, att kemikalierna luktade äpple.”
Hiwa K

Tjugotre år senare, under folkliga uppror i samma region i samband med Arabiska våren, undertrycktes de civila protesterna med blodigt våld. Oroligheterna bemöttes med storskalig användning av tårgas. Demonstranterna använde citroner för att motverka effekterna, ytterligare en fruktdoft som kom att kopplas till medborgarnas politiska minnen. Videon dokumenterar en intervention av Hiwa K den 17 april 2011 i Sulaymaniyya, en av de sista dagarna av civil protest. När konstnären här framför ledmotivet från filmen ”Once Upon a Time in the West” (1968) på munspel, får Ennio Morricones enkla melodi rollen som protestsång. Verket har avsiktligt inte textats. Slagorden förblir på sitt eget språk, utan att anpassas till de retoriska ramarna för protest på andra platser.

Om Hiwa K

Hiwa K (född 1975, Kurdistan-norra Irak) bedrev efter skolgången egna, informella studier i hemstaden Sulaymaniyya, med fokus på europeisk litteratur och filosofi, med litteratur som fanns tillgänglig i arabisk översättning. Efter ankomsten till Europa 2002 studerade han musik som elev till Flamenco-mästaren Paco Peña i Rotterdam och bosatte sig i Berlin. Han tog examen vid Akademie der Bildende Kunst i Mainz, Tyskland och var gäststudent vid Städelschule Frankfurt.

Hiwa K kritiserar i sitt arbete återkommande konstutbildningar och professionaliseringen av konstutövning, liksom myten om den enskilda konstnären.

Hiwa K har medverkat i grupputställningar som Manifesta 7, Trento (2008), La Triennale, Intense Proximity, Paris (2012), ”Edgware Road Project” på Serpentine Gallery, London (2012), Venedigbiennalen (2015) och documenta14, Kassel/Aten (2017). Ett urval av soloutställningar inkluderar KW, Berlin (2017), New Museum, NYC (2018), SMAK, Ghent (2018) och Kunstverein Hannover (2018), Zacheta National Gallery of Art i Warszawa (2019) Van Every/Smith Galleries i North Carolina, USA (2019).

År 2016 fick Hiwa K Arnold Bode-priset och Schering Stiftung Art Award, och han tilldelades Hector Art Price 2019 på Kunsthalle Mannheim. Nyligen har han öppnat separatutställningar ”Do you remember what you are burning?” 2020 på Jameel Arts Center, Dubai och ”All Cities Have Destruction in Common”, 2021 på Museum Abteiberg, Mönchengladbach, Tyskland.

I Sverige har Hiwa K ställt ut på Konsthall C, Historiska museet, Luleåbiennalen och Skövde konstmuseum.

Bli medlem i Filmklubben!

Medlemskapet är gratis. Som medlem får du

  • Biljetter till reducerade priser.
  • Nyhetsbrev inför varje filmvisning.
  • Vara med i Facebookgruppen Filmklubben Moderna Museet. Där kan du ta del av extramaterial kring våra filmvisningar. Föreslå kommande filmklubbskvällar. Få och ge tips om filmer och filmvisningar. Knyta nya filmkontakter och söka samarbeten. Ställa frågor och diskutera film!

Bli medlem genom att skicka ett mail till filmklubben@modernamuseet.se med för- och efternamn samt mailadress som du vill ha nyhetsbrev till.

Du behöver inte vara medlem för att delta i Filmklubbens visningar på plats i museet, men förboka din fria plats med ett mail till filmklubben@modernamuseet.se. För att ta del av livestream av vissa filmer behöver du vara medlem.

Hantering av personuppgifter

För att bli medlem i Filmklubben behöver vi hantera dina personuppgifter (namn och e-postadress). Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter: Moderna Museets integritetspolicy

Läs mer om Filmklubben
Tidigare program Filmklubben

Filmklubbens redaktion

Lena Essling, intendent, Catrin Lundqvist, intendent.

Kontakt

filmklubben@modernamuseet.se