Anne Carson by Beowulf Sheehan

Anne Carson

Performance på Moderna Museet

8.5 2015

Den kanadensiska poeten Anne Carson framför verket Antigonick som ett performance på Moderna Museet. Verket Antigonick från 2012 är Carsons version av Sofokles klassiska tragedi Antigone.

Textens olika röster läses av specialinbjudna medverkande med Anne Carson som kören av äldre män från Thebe. Som tyst medverkan i framträdandet deltar hennes samarbetspartner sedan många år, Robert Currie. Övriga röster läses av svenska författare tillsammans med forskare och studenter i litteraturvetenskap och klassiska språk vid Stockholms universitet.

Ida Linde – Antigone
Daniel Pedersen – Ismene, Antigones syster
Martina Lowden – Kreon, kung av Thebe
Kristofer Folkhammar – Haimon, Kreons och Eurydikes son
Evelina Stenbeck – Eurydike, Kreons hustru och Haimons mor.
Rebecka Kärde – Teiresias, Thebes blinda siare (stöttad av pojken)
Daniel Sjölin – pojken
Tone Schunesson – vakten
Niklas Haga – budbäraren
Anne Carson – kören av äldre män från Thebe
Catrin Lundqvist ­– Nick, en tyst roll [ständigt på scen, tar mått på saker]
Robert Currie – scenanvisningar

Anne Carson, född 1950, anses vara en av de viktigaste poetiska rösterna på engelska i dag. Vid sidan av sitt författarskap är hon antikforskare och översättare av bland annat Sapfo, Euripides och Catullus. Två av hennes böcker har utkommit i svensk översättning: Röd självbiografi (2009) och Makens skönhet (2012). I samband med hennes besök i Stockholm utkommer Röd doc>, en fristående fortsättning på Röd självbiografi. Röd doc> kommer att framföras som en läsning på Kulturhuset | Stadsteatern den 7:e maj. Anne Carson kommer att föreläsa om översättning av klassiska verk (Variations on the right to remain silent) på Stockholms universitet den 8 maj kl 12.

Inget insläpp efter det att föreställningen börjat. Programmet följs av litterärt barhäng i Moderna bar.